پیرامون حضرت ایت الله العظمی سید محمد صادق روحانی.

بسم الله الرحمن الرحیم

                         انما یخشی الله من عباده العلما



الحکیم القادر و المفسر العالم و المرجع الدینی الکبیر سماحه ایت الله العظمی الحاج سید محمد صادق الروحانی دامت برکاته العالیه .


تجلیل مرحوم آیت الله العظمی خویی از آیت الله العظمی روحانی و بیان اینکه عزّ شما عزّ من است.

بسم الله الرحمن الرحیم
به عرض می
رساند: ان شاء الله تعالی وجود مبارک قرین صحت و اعتدال و عزت و سعادت بوده باشد. محترم رقیمة کریمة مورخه 14 شهر ماضی واصل، از سلامتی مزاج شریف و بنای شروع به بحث خارج بسی مسرور، ان شاء الله تعالی پیوسته موفق و مؤید بوده باشید. از تأخیر عریضه احقر با ضمیمه اعتقاد بر این که احقر مکاتیب زیاد نوشته ام ....
اما این که جنابعالی و امثال شما مایه افتخار احقر، بلکه ان
شاء الله تعالی ذخیره آخرت من و نتیجه عمر احقر می باشید. اگر عمر بیش از این باقی نباشد، دلم به این خوش است که به زندگی شماها زنده هستم و زحمات و بی خوابی های شب های من هدر نرفت. کسانی هستند که به نشریات نتایج عمر من از علم و دین ترویج نمایند و بالجمله غیر از امثال جنابعالی در دنیا به چه دلخوش بوده و هستم. عزّ شما عزّ من است. مرقوم داشته بودید که آقایانی که به احقر اعتراض علمی یا غیره داشته باشند، به آن جناب متوجه می سازند، البته حق دارند. زیرا که درست احراز کرده اند که جنابعالی به منزله خود احقر می باشید. اگرچه بحمدلله تعالی هرجا که باشد، مورد استفاده خواهید شد، ولی البته بودن در نجف بر جهات ثبوتی آن جناب خواهد افزود. در صورت امکان به نجف مشرف شوید، گمان می کنم بهتر باشد. علاوه بر این که ما هم به خدمتتان خواهیم رسید. از ماه گذشته ایام تعطیل ما بالمعنی الاعم به مباحثۀ تفسیری و نوشتن آن شروع کرده ام. گمان می کنم فایده آن به عالم دیانت عامه و به عالم تشیع خاصه بیشتر از خدمات دیگر بوده باشد. مخصوصاً التماس دارم، دعا فرمایید که موفق به اتمام آن بوده باشم در حقیقت به فضل الهی دایرة المعارف علوم اسلامیه خواهد شد.......

ابوالقاسم الموسوی الخویی
18 جمادی الثاتی 1389 هجری قمری

 



مرحوم آیت الله العظمی خوئی خطاب به آیت الله العظمی روحانی: شما نور چشم احقر هستید.

بسم الله الرحمن الرحیم
به عرض می
رساند: بعد از تقدیم مراتب مرسومه و استعلام از صحت مزاج شریف خاطر شریف را مستحضر می دارد که یک هفته قبل عریضه ای به خدمت عالی ارسال، الیوم هم رقیمة محترمة غیر مورّخه زیارت، ضرور ایجاب کرد که جواب او را فوری بنویسم. ان شاء الله تعالی از حقیر نسبت به جنابعالی بی ارادتی نخواهد شد. اگر در جواب رقیمه تأخیر می شود از بی اخلاصی و العیاذ بالله از بی اعتنایی نیست. غالباً احقر نمی رسم و جواب مکاتیب تعطیل می شود. چندی قبل ملاحظه کردم که جواب های لازمه تأخیر شده، قسم خوردم تا ده شب هر شبی یک مکتوب بنویسم. یکی از آنها مکتوبی بود که به خدمت عالی ارسال داشتم. جنابعالی نور چشم احقرید. عزت شما عزّت من است. بعد از مردن، حیات من به حیات شماها است. نتیجه عمر و زحمات احقر جنابعالی و امثال آن جناب است. چگونه متصوّر است که احقر کم اعتنایی به شماها بنمایم. احقر که از دنیا خیری ندیده ام به جز تربیت چند نفر که به منزله اولاد و ثمره قلب احقرند. ........ 

ابوالقاسم موسوی الخوئی
6 ربیع الثانی 1370
 

 





خشنودی مرحوم آیت الله العظمی خویی از چاپ فقه الصادق

بسم الله الرحمن الرحیم
به عرض می‌رساند: ان شاء الله تعالی مزاج مبارک در کمال استقامت و عین عافیت بوده و ملالی نخواهید داشت. امید است پیوسته در اعزاز دین مبین واحیاء و نشر فقه صادق آل محمد ـ صلوات الله و سلامه علیه و علیهم ـ موفق و به تأییدات غیبی مؤید و از بلیات محفوظ باشید. این جانب بحمدالله سلامت و تازه
ای ندارم. یک نسخه از جلد اول (فقه الصادق) ارسالی جنابعالی به وسیله جناب مستطاب حجة الاسلام آقای حاج میرزا احمد انصاری ـ دامت تأییداته ـ واصل و بی نهایت موجب خوشوقتی و تشکر گردید. به خصوص از این که در این فرصت چنین اثر گران بهایی از حضرتعالی صادر شده است و به مقداری از آن را مطالعه کردم. امیدوارم در طبع بقیهٔ اجزا موفق شوید. بدیهی است که نسخه ما را خواهید فرستاد. در خاتمه مزید عمر و عزت و موفقیت حضرتعالی را از خداوند متعال طالب و از دعا فراموشتان ننموده، مستدعی دعا هستم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
ابوالقاسم الموسوی الخویی
24 ذی القعده 1389
 





تایید علمی آیت الله العظمی روحانی در سن چهارده سالگی

در اینجا به متن نامه حضرت آیت الله العظمى خوئى توجه کنیم که در عبارات کوتاه و مختصر عظمت علمى و قدرت استنباط قوى حضرت آیت الله العظمی روحانی را در سنین نوجوانى تأیید مى نمایند.

بسم الله الرحمن الرحیم 
الحمد لله على آلائه والصلوة والسلام على سید رسله وانبیائه وعلى آله واوصیائه وبعد فلا یخفى على الناظر فی هذا التقریر الرشیق والتحریر الرقیق الذى جاء به یراع الفاضل النیل والسید الجلیل صاحب القریحه الوقادة والفکرة النقاده السید محمد صادق القمى الروحانى ایده الله بروح منه انى قد لاحظت منه مواقع عدیدة وجملا مفیدة فالفیتها تقریرات سدیده تعرب عن الحقایق التى تلقیها من محاضراتى التى کنت القیها وتکشف عن الشوارق التى اقتبسها من المباحث التى کنت املیها بما جعله عندى على صغر سنه کبیرا فی فنه فذا فی دقة نظره وقوة ذهنه واستقامة سیره وسرعة وصوله فیما حرره وقرره من مباحث العلمین العظیمین الکبیرین علم الفقه واصوله فنسئل الله تعالى ان یجعله علما من اعلام الدین وقرة لعیون المؤمنین وان یقر عینه بما یحب کما اقر عینى به ولله الحمد اولا وآخرا کتبه بیمناه الداثره.
الفقیر الى رحمة ربه الغنى ابو القاسم الموسوى الخوئى .
الاحقر ابو القاسم الموسوى الخوئى
27 شهر شوال المکرم سنه 1360







نظر مرحوم آیت الله العظمی سیدعلی بهشتی درباره معظم له

بسمه تعالی
محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی حاج سید علی بهشتی دامت برکاته
پس از عرض سلام و تحیت، نظر مبارک حضرتعالی جهت تقلید مسلمانان از حضرت مستطاب آیت الله العظمی آقای حاج سید صادق روحانی(مدظله)، مؤلف کتاب «فقه الصادق» چیست؟ آیا تقلید از معظم له را مجزی و مبری ذمه می دانید یا خیر؟ لطفا نظر مبارکتان را ذیل همین نامه با امضاء خاص و مهر شریف مرقوم فرمایید.

جمعی از اصناف و بازاریات تهران
5 ذی القعده 1414
بسمه تعالی وله الحمد
موقعیت شایسته و فراوان علمی و شرایط دیگر اجزاء تقلید ابتدائی معظم له دامت برکاته برای مراجعین ایشان نزد داعی مُسلّم است.
والسلام علیه وعلیکم و رحمه الله وبرکاته
مورخه غره شهر ذی الحج 1414 هجری
العبد العاصی علی الحسینی البهشتی
 



نامه شهید آیت الله عبدالحسین دستغیب و تمجید از کتاب فقه الصادق

بسم الله الرحمن الرحیم
مولانا المعظّم اطال الله عمرکم فی خیر و عافیۀ و جعلکم ممّن ینتصر به لدینه بجاه محمد و آله(ص)
پس از تقدیم تسلیمات و تحیّات وافرات و عرض ارادت و اخلاص معروض می دارد ان­شاء الله تعالی وجود شریف به سلامت و هماره مورد الطاف خاصه و تأییدات حضرت احدیّت ـ جلّ شانه ـ بوده باشید. جزء 17 کتاب شریف فقه الصادق که در ماه ذیحجه ارسال فرموده بودید زیارت شد و موجب مسرّت گردید، موفقیت آن جناب را بر تألیف یک دوره فقه استدلالی آن هم با قلم شیوا و روان خدا داده، جدّاً تبریک می­گویم و از خداوند مسئلت می­نمایم این خدمت را از حضرتت قبول فرماید و مورد نظر صاحب شرع انور قرار دهد. ....

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
تاریخ سلخ محرم سنة 94
الداعی عبدالحسین دستغیب حسینی




نامه آیت الله سید موسی صدر و تقدیر و تشکر از محبت معظم له

بسم الله الرحمن الرحیم
آیة الله علامه مکرم آقای حاج سید صادق روحانی
خیلی وقت است محروم هستم و در هزاران نشیب و فراز دور بودم، ولی اخیراً شنیدم که با قلب مهربان اعلامیه‌ای مرحمتی فرمودید و یادی هم از دوست دورافتاده کرده­اید. این محبت هرچند از شما تازگی ندارد ولی در دریای مصائب و در طوفان جراحت‌ها اثر عظیمی در دل داشت خداوند به توفیق و سلامتی و بقای سایه آقا را مستدام دارد. وضع هر چند آرامتر است ولی محنت هنوز ادامه دارد به علاوه مشکلات تاحدی است که به راستی کشته آن قدر فزون است کفن نتوان کرد ـ مشکلات گوناگون و گرگ‌های طمع دار و دین و دنیا دزد هم در کمین هستند که مصیبت مردم را مورد سوء استفاده قرار دهند. امیدوارم دعای خیر شما، لسان خیر شما، همت عالیه شما کامکار ما در این راه باشد، تفاصیل وضع را آقای خلیلی عرض خواهند کرد.

موسی صدر





وسلام علیکم و رحمه الله.                    التماس دعا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد