بیانات حضرت ایت الله شیرازی پیرامون حضرت زهرا (س) -

بسم الله الرحمن الرحیم


 

   

گزیده ای از بیانات ارزشمند  مرجع بزرگ شیعه حضرت ایت الله العظمی شیرازی دامت برکاته 

                                              پیرامون

عصمه الکبری . صدیقه شهیده حضرت فاطمه زهرا صلوات الله علیها و سلامه

________منبع:سایت دفتر ایت الله العظمی شیرازی دامت برکاته_____________________________________یاعلی


1. حضرت زهرا سلام الله علیها شهادت خود و فرزندشان حضرت محسن علیه السلام را آگاهانه انتخاب فرمودند و این گونه نبود که در اقدامی ناخواسته، خود و فرزندشان را در معرض شهادت قرار دهند، بلکه انتخاب راه شهادت، جهت بقای قرآن مجید و احکام نورانی آن بود.
 
2. احادیث و روایات شریفی که به مقام والای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اختصاص دارد به صدها بلکه هزاران می رسد و اگر دشمنان فضیلت و انسانیت، احادیث اهل بیت علیهم السلام را طعمه حریق و آتش کینه خود نمی کردند، این تعداد به مراتب بیشتر می بود.
 
3. از این که به سبب ولایت و مودت اهل بیت علیهم السلام به واجب قرآنی، فریضه الهی و وظیفه انسانی خود عمل کرده ایم، باید شکر خدای متعال را به جای آوریم و زمانی می توانیم شکر این نعمت را به جای آوریم که ولایت و محبت صادقانه خود را نسبت به حضرت زهرا سلام الله علیها با پیروی کامل از ایشان به اثبات رسانده و آن را آشکار و اعلام کنیم.

4. شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و شهادت حضرت محسن علیه السلام و تمام شکنجه هایی که قبل از شهادت و بی مهری هایی که پس از شهادت تا به امروز از دشمنان خدا در حق آن حضرت روا شده و حضرت به جان خریده و تحمل نمودند همه برای این است که به قرآن عمل شود.

5. پیام حضرت زهرا سلام الله علیها در طول تاریخ برای محبّان و دوستدارانشان این است که عمل هریک از شما با قرآن سازگارتر باشد در روز قیامت بیشتر مورد عنایت و رضایت من قرار خواهد گرفت.

6. رسول خدا صلی الله علیه وآله در آستانه شهادتشان اسراری را برای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بیان کرده و به ایشان فرمودند: «لیس أحد من نساء المسلمین أعظم رزیة منک؛ مصیبت هیچ یک از زنان مسلمین همانند مصیبت شما، سنگین نخواهد بود» و مصیبت سخت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تنها به دلیل بیان حق در صبحگاه خیانتی بود که شورای سقیفه بدان دست زدند.


7. حضرت زهرا سلام الله علیها و امیرمؤمنان علی علیه السلام بنا به وصیت رسول خدا صلی الله علیه وآله مسئولیت حفاظت از اسلام را برعهده داشتند. آن بزرگ بانو در دفاع از حق و ایفای وظیفه حفاظت از اسلام، سخن حق را با صراحت تمام به گوش مسلمانان رساندند، اما افسوس که بیشترشان سخنان آن حضرت را ناشنیده گرفته و روی برتافتند. در این حال حضرتش ناچار بی پرده به مصاف دشمن و غاصب خلافت رفته و با صلابتی باورنکردنی فرمودند: «واللَّه لأدعونّ الله علیک فی کلّ صلاة اُصلّیها؛ به خدا سوگند در هر نمازی که خواهم خواند خدا را می خوانم و بر تو نفرین می نمایم» ـ الامامة والسیاسة، ج1، ص20 ـ .

8. اگر حضرت زهرا سلام الله علیها بر شخصی خشمناک باشند، جلب رضایت خدای متعال، پیامبر اکرم و ائمه معصومین علیهم السلام برای او ممکن نخواهد بود.

9. حضرت زهرا سلام الله علیها در برابر غاصبان خلافت چنان بی پروا سخن گفتند تا قرآن مجید و اسلام مبین را که پدر بزرگوارشان به ابلاغ آن مأمور شده بودند به تاریخ و نسل های آینده بدون دستبُرد و تحریف برسانند.

10. امام صادق علیه السلام با شنیدن ماجرای آن زن دوستدار اهل بیت که مورد آزار دشمنانشان قرار گرفته بود سخت گریسته، به مسجد سهله رفته، برای آزادی او ـ که در راه حضرت زهرا سلام الله علیها زندانی شده بود ـ دعا کردند. در چنین صورتی آیا پذیرفتنی است، امام زمان عجل اللَّه تعالی فرجه الشریف که داغدار مصیبت مادرشان حضرت زهرا سلام الله علیها هستند، خدمات و زحمات شما در راه حضرت زهرا سلام الله علیها را نادیده گرفته، برای شما دعا نکنند؟ بی تردید چنین نخواهد بود.

11. هر خدمتی که در راه اهل بیت علیهم السلام به ویژه حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها که در حدیث کساء محور قرار گرفته اند، صورت پذیرد، توفیق و موهبتی الهی است. به دیگر سخن این که فردی در راه حضرت فاطمه سلام الله علیها سختی ببیند و در تنگنا گرفتار آید، پاداش و بهره شایسته ای نزد خدا خواهد داشت و عکس این قضیه نیز صادق است، بنابراین اگر فردی در عین توانمندی از خدمت به اهل بیت علیهم السلام دریغ کرده و کوتاهی کند، از توفیق الهی بی بهره و از لطف حضرتش محروم خواهد بود.



12. در بزرگی و عظمت مقام حضرت زهرا سلام الله علیها همین بس که خدای متعال در حدیث شریف کساء که حدیث قدسی است در معرفی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، امیرمؤمنان، امام حسن و امام حسین علیهم السلام حضرت زهرا سلام الله علیها را محور قرار داده و می فرماید: «اهل کساء: فاطمه و پدر فاطمه، فاطمه و شوهر فاطمه، فاطمه و فرزندان فاطمه سلام الله علیهم».

13. بر اساس توانمندی های جسمی و مادّی که خدای ـ عز وجل ـ در اختیار یکایک ما گذارده، مسئولیت داریم که در بزرگداشت مناسبت های مختص به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بکوشیم و از هیچ خدمتی فروگزار نکنیم، چرا که بزرگداشت شعائر فاطمی مانند بزرگداشت شعائر حسینی، وسیله بقا و إحیای شعائر الهی است.

14. آنچه بایسته و شایسته مجالس سوگواری حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد این است که با حضور محبان و دوستداران ایشان هماره گرم و پرشور باشد و مبادا این مجالس بی رونق شود بلکه باید افزون بر حضور خود در مجالس حضرت فاطمه سلام الله علیها، بستگان، دوستان و آشنایانمان را که در کشورهای اسلامی و غیراسلامی هستند به برگزاری مجالس فاطمی و راه اندازی دسته های عزاداری تشویق کنیم.

15. خدمت گذاری در مناسبت های مختص به رسول خدا و اهل بیت علی الخصوص فاطمه زهرا سلام الله علیها سرآمد خدمت هاست و هیچ کار نیکی سودمندتر از فداکاری و خدمت به آن بانو نیست، و خوشبخت کسی است که توفیق خدمت در این برنامه ها را بیابد. کوتاه سخن آن که هر چه توفیق افزون تر باشد، خدمت و فداکاری در راه حضرت زهرا سلام الله علیها بیشتر خواهد بود.

16. حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به مسجد رفتند و آن خطبه غرّا و افشاگر را ایراد نمودند و مورد تهاجم غاصبان خلافت واقع شدند و به شهادت رسیدند و با خون پاک خود و فرزندشان محسن، شهادات ثلاثه را، یعنی: «أشهد أن لا اله الا اللَّه، و أشهد أن محمداً رسول اللَّه، و أشهد أن علیاً حجة الله» را جاودانه نمودند. امروزه ما وظیفه داریم تا این هدف را مدّ نظر قرار دهیم و در رسیدن به آن بکوشیم.

17. برای بیشتر آشنا شدن با آموزه های حضرت زهرا سلام الله علیها بر همگان سزاوار است که خطبه آن حضرت را با درک معانی والای آن حفظ نمایند، چه این که این خطبه خلاصه اسلام است.

18. متأسفانه جهان امروز با حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و اهداف و سیره آن حضرت بیگانه است. وظیفه روشنگری و شناساندن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و اهداف والای آن حضرت به جهانیان برعهده فرد فرد ما و شما است.

19. اهداف والا و حیات بخش حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در سه موضوع خلاصه می شود:

یک: اصول دین؛

دو: احکام اسلام و فروع دین؛

سه: اخلاق و آداب اسلام.

پس به عنوان دوستداران اهل بیت علیهم السلام، به ویژه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در حد توان بکوشیم این سه هدف را از طریق رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی در سراسر جهان بگسترانیم. توجه داشته باشیم که با تحقق اهداف حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در واقع مهم ترین اهداف رسول خدا که محقق خشنودی خدای متعال است تحقق می یابد.

20. فراموش نکنیم که هر مقدار در راه «برگزاری شعایر فاطمی » و «نشر فرهنگ فاطمی » بکوشیم، در حقیقت نشر فرهنگ قرآن مجید و اسلام مبین نموده ایم و این یک توفیق الهی است که برای تحقق و فراگیر شدن آن باید تلاش کنیم چرا که حضرت احدیت می فرماید:

«وَ أَنْ لَیْسَ لِلإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعی؛ و این که عایدی برای انسان جز حاصل تلاش او نیست» و بدانیم که اگر جهانیان شناختی ـ حتی نسبی ـ از این خاندان پاک، به ویژه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و فرهنگ آن بزرگواران به دست می آوردند، بی تردید برای پیروی و دریافت دانش و فرهنگ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بر یکدیگر سبقت می گرفتند.


21. بنا به فرمان قرآن مجید که می فرماید: «... أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ... ؛ دین را برپا دارید» همگان وظیفه شرعی داریم که در این راه تلاش کنیم و بدانیم دینی که قرآن کریم به برپا داشتن آن فرمان داده و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در خطبه گرانسنگ خود بدان اشاره فرموده، چنانچه برپا و اجرا شود، هرگز ظلم، محرومیت، استبداد و بی عدالتی در جهان دیده نخواهد شد، لذا باید جداً به خود آییم و وظیفه شرعی خود را بشناسیم و بدان عمل کنیم.

22. حضرت زهرا سلام الله علیها پس از آن که غاصبان خلافت بر اریکه حکمرانی تکیه زده و مسلمانان بر آنان سکوت کردند، پیامدهای سوء این خیانت و تأثیر منفی آن را بر جامعه بشری بیان و جامعه را متوجه خطرات آن نموده و فرمودند: «ثم احتلبوا ملاء القعب دماً عبیطاً وزعافاً مبیدا؛ آن گاه به جای دوشیدن شیر زلال پی در پی خون تازه خواهید دوشید و به جای محصولی گوارا به حاصلی نابود کننده دست خواهید یافت» (احتجاج، ج1، ص148).

23. مقام حضرت زهرا، پس از مقام پیامبر اکرم و برابر مقام حضرت امیرالمؤمنین علی علیهم السلام است، یعنی: مقام حضرت زهرا سلام الله علیها مقامی است که ولایت تشریعی و ولایت تکوینی از لوازم آن است، بدین معنا که اگر حضرت زهرا سلام الله علیها چیزی بفرمایند، به فرموده فرزندشان امام باقر علیه السلام تمام پیامبران، فرشتگان، انسان ها و تمام آفرینش باید فرمانبردار ایشان باشند.

24. مقام و منزلت حضرت زهرا سلام الله علیها به قدری والا وبالا است که فقط خدای متعال، پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، امیرمؤمنان علی علیه السلام و فرزندان معصوم ایشان علیهم السلام از آن آگاهند و جز آنان از درک منزلت حضرتش عاجز و ناتوانند.

25. این دو ماه (جمادی الأولی وجمادی الآخره)، اختصاص به حضرت زهرا سلام الله علیها دارد. آن مخدره، محور اهل بیت، مادر یازده امام معصوم، همسر پدر ائمه علیهم السلام یعنی امیرمؤمنان علی علیه السلام و یگانه دختر رسول خدا صلی الله علیه وآله هستند؛ شخصیتی که رسول خدا صلی الله علیه وآله از ایشان با عنوان «ام أبیها» یاد می کردند.

26. اگر فاطمه زهرا سلام الله علیها از ما راضی باشند، خدا، رسول خدا، امیرمؤمنان علی علیه السلام که به امر خدا تقسیم کننده بهشت و دوزخ هستند و همه معصومین علیهم السلام نیز از ما راضی خواهند بود.

27. سزاوار است خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها را با معنی و ترجمه بخوانیم و کم کم آن را حفظ کنیم که این خود از موارد احیاء نام، یاد و اهداف والای آن حضرت است. این خطبه خلاصه اسلام، خلاصه اصول دین، خلاصه اخلاق، خلاصه آداب و جامع مفاهیم اسلام است.

28. حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها خود را برای بقای اسلام و حفظ قرآن به همراه فرزندشان حضرت محسن علیه السلام، قربانی و فدا نمودند.

29. هنگامی که زنان مدینه برای عیادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها خدمت رسیدند، حضرت خطاب به آنان فرمودند: «مردان شما خلافت را به کدام سو پیش راندند؟ جریانی را که جبرئیل آورده بود، به دیگر سو گرداندند و آن را از دست شخصی که بدان آگاه بود بیرون آوردند».

30. طبق روایات شریفه آنچه از زبان حضرت زهرا سلام الله علیها بیان گردیده و آنچه شخصاً عمل نموده یا تقریر فرموده اند، در حجیت همانند فرمایشات قرآن، سخنان رسول خدا و امامان معصوم بوده و عمل به آن واجب است.

31. خدمت به خاندان رسالت علیهم السلام، به ویژه حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها جایگاهی بس والا و ارجمند دارد، البته خدمت به خاندان اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین از رنج تهی نیست، ولی مطمئناً این تلاش ها و رنج ها از نظر خدای متعال و نیز ولی عصر حضرت بقیة الله الأعظم مهدی موعود صلوات الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف، دور و پنهان نمی ماند و حتماً از عنایات و دعای خیر ایشان بهره مند خواهند شد.

32. حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در عبادت، زهد، فضیلت و پرهیزگاری بعد از پدر ارجمندشان حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله همانند امیرمؤمنان علی علیه السلام بودند و خدای متعال آیاتی از قرآن کریم را در شأن آن بزرگوار نازل فرمود.

33. رسول خدا صلی الله علیه وآله حضرت فاطمه زهرا علیها السلام را «سیدة نساء العالمین من الأولین والآخرین؛ سرور زنان جهان از اولین و آخرین» ملقب ساخته، کنیه «ام أبیها؛ مادر پدرش» را به ایشان بخشیدند. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله آن بزرگ بانو را بسیار دوست داشته و ارج می نهادند تا آن جاکه وقتی حضرت فاطمه زهرا علیها السلام بر آن حضرت وارد می شدند، پیامبر خدا صلی الله علیه وآله به پاس احترام ایشان از جای برخاسته، حضرتش را بر جای خویش می نشاندند و بسا دست دختر خود را می بوسیدند و هماره می فرمودند: «إن الله یرضی لرضی فاطمة، ویغضب لغضبها؛ به یقین خدا با خشنودی فاطمه خشنود و برای خشم او خشمگین می شود».

34. آن معدود افرادی که غدیر و اهداف آن به کامشان خوش نمی آمد و از سوی حاکمان پیشین قدرت یافته بودند، جنگ های متعددی را بر حضرت امیرمؤمنان علی علیه السلام تحمیل کردند تا غدیر و اهداف آن تحقق نپذیرد. از همین رو شاهد جنگ ها، ویرانی ها، ظلم، فساد و هتک حرمت در طول تاریخ هستیم. البته به تمام این حوادث شوم و ناگوار حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه غراء خود اشاره نموده و مسلمانان را از آن برحذر داشتند.
_______________________________________________________________یاعلی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد