بررسی سبک و شیوه عبدالباسط در قرائت قرآن

القاء معانی با صوت و لحن

در دو قسمت پیشین از صوت و لحن عبدالباسط،بسیار سخن گفتیم امّا این را هم باید بگویم که صوت و لحن زیبا و عالی هنگامی ارزش دارد و به کار می‌آید که در خدمت القاء بهتر مفاهیم و معانی قرآنی به مستمعین قرار گیرد و گرنه،نه تنها صوت و لحن زیبا در قرائت قرآن یک ارزش به شمار نمی‌آید بلکه جنبه منفی پیدا می‌کند و چونان حجاب ضخیمی،مانع از قرار گرفتن مستمعین در مسیر فهم مضامین عالیه آیات الهی می‌گردد.اینجاست که به جای آنکه توجه شنوندگان بیشتر به معنای آیات جلب شود به آوازه خوانی و هنرنمایی قاری جلب می‌شود.و به جای آن که صوت و لحن در خدمت آیات نورانی وحی قرار گیرد گویا این قرآن است که ابزاری شده برای خودنمایی یک خواننده.امّا عبدالباسط با آن معنویت و خلوصی که در تلاوت قرآن دارد کسی است که تمام استادی،هنر و نبوغش را به خدمت قرآن در آورده و تمام تلاشش را به خرج می‌دهد تا در اکثر قرائت‌هایش با انتخاب آهنگی متناسب با معنای آیه،هر چه بهتر و بیشتر،کلام پروردگار را در دل و جان مستمعین،نقش ببندد.

ادامه مطلب ...

پیرامون حضرت ایت الله العظمی سید محمد صادق روحانی.

بسم الله الرحمن الرحیم

                         انما یخشی الله من عباده العلما



الحکیم القادر و المفسر العالم و المرجع الدینی الکبیر سماحه ایت الله العظمی الحاج سید محمد صادق الروحانی دامت برکاته العالیه .

ادامه مطلب ...

فرمایشات حکیم تواناو مرجع بزرگ جهان تشیع حضرت ایت الله شیرازی

بسم الله الرحمن الرحیم

 


 حضرت سید شهدا علیه سلام . فرمایشات ارزشمند حضرت ایت الله شیرازی ( دامت برکاته )

 منبع سایت : ایت الله شیرازی مدظله العالی.

ادامه مطلب ...

در راستای عشق به امام زمان (عج) ( فرمایشات حضرت ایت الله بهجت)

بسم الله الرحمن الرحیم


 

 اسلام علیک یا مولای یا صاحب الزمان . ( مجمو عه ای از نکات عارفانه حضرت ایت الله العظمی بهجت ( ره) پیرامون امام غایب ( عج) ) منبع : سایت حضرت ایت الله بهجت

ادامه مطلب ...

احکام عزاداری در نظر ایت الله الله العظمی مکارم

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 


 برخی احکام عزاداری در نظر حکیم قادر و مفسر توانمد و مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت ایت الله العظمی مکارم شیرازی ( دامت برکاته العالیه )

 منبع سایت معظم له

ادامه مطلب ...

احکام عزاداری در نظر ایت الله العظمی صافی

بسن الله الرحمن الرحیم


 


 احکام کامل عزاداری از ایت الله العظمی صافی ( دامت برکاته ) . منبع سایت معظم له . انشا الله به زودی نظرات دیگر علما را در وبلاگ قرار میدهم . التماس دعا

ادامه مطلب ...

نظرات علما درباره قمه زنی

بسم الله الرحمن الرحیم


 

 

  نظرات علما و مراجع درباره  قمه زنی . دراین بخش. التماس دعا. منبع : http://takghameh.persianblog.ir

ادامه مطلب ...

واکاوی ابعاد تلاوت استاد محمد صدیق منشاوی

بررسی‌های متعدد نشان می‌دهد که تلاوت‌های استاد محمدصدیق منشاوی بیش از آنکه انتظار می‌رفت با معانی ژرف قرآن کریم در ارتباط است.

تلاوت‌های استاد محمدصدیق منشاوی منبعث از ارکان وحی و آواهایی است که تاکنون کسی نتوانسته است علل تولید این الحان را کشف کند. پیش از آنکه به اهمیت این موضوع پرداخته شود نظری اجمالی به ترازهای صوتی به کار رفته در این تلاوت‌ها می‌اندازیم. تقریبا قریب به اتفاق تمامی تلاوت‌های این استاد در تبعیت از معنای متن آیات کلام الله مجید رشد می‌یابد. هیچ تلاوتی از ایشان به گوش نرسیده است که در آن هدف ارایه آواز و موسیقی باشد.

در تمامی تلاوت‌های این استاد تفهیم آوا فرع بر تفهیم معنای آیات است. افراد زیادی تلاش کرده‌اند تا با تقلید از لحن این استاد تلاوت کند ولی تصنعی بودن این الحان کاملا مشهود است. البته اینجا بحث بر سر لذات معنوی شنونده در استماع معانی آیات است.

ادامه مطلب ...

بررسی سبک و شیوه استاد شحات در قرائت قرآن

پدید آورنده : محمد حسین ملک‌زاده ،

طلایه‌دار نسل جدید قاریان

استاد «شحات محمد انور» قاری بزرگی است که هم از نظر تاریخی و سنی و هم از نظر سبکی، جزء طلایه‌داران و پیشگامان قراء جدید مصر و جهان اسلام به شمار می‌رود.او به کشورهای مختلفی سفر کرده و محبوبیت زیادی را به دست آورده است.

حفظ قرآن و میزان آشنایی با تجوید،وقف و ابتدا و اختلاف قراءات

استاد شحات محمد انور تا نه سالگی قرآن را به طور کامل حفظ نمود و تعالیم اولیه قرآنی را فرا گرفت.پس از آن، علم تجوید را نزد «علی سید احمد الفرغچی » آموخت و آن چنان که در قرائت‌هایش هم دیده می‌شود، تجوید قابل قبولی دارد.

ادامه مطلب ...

گنجینه ای از رهنمود ها و دستور های ارزشمند دینی و اخلاقی .

بسم الله الرحمن الرحیم 

 

  

 

  گنجینه ای از رهنمود ها و دستور های دینی و اخلاقی . راه رهایی از وسواس. کوتاه ترین و عمیق ترین راه توبه. ایا دعایی برای تعجیل ازدواج موجود است. بهترین اعمالی که انسان را از شر وسوسه های شیطان میرهاند و .....  . منبع : سایت ایت الله العظمی سید الروحانی ( مدظله العالی ) . دراین بخش

ادامه مطلب ...

پیرامون حضرت خدیجه الکبری( س)

به نام خدا


 


  اسلام علیک یا خدیجه الکبری. دانستنیهایی جالب و مفید پیرامون مادر امت . در این بخش . منبع: سایت مرکز پاسخ گویی به سوالات شرعی

ادامه مطلب ...

آثارروزه

بسم الله الرحمن الرحیم


 


  اثار روزه گرفتن. دراین بخش. منبع سایت : مرکز پاسخگویی به سوالت شرعی .

ادامه مطلب ...

شیطان کیست


بسم الله الرحمن الرحیم



 شیطان کیست . پیروی از شیطان. دشمنان شیطان و ... . در این بخش مطالعه کنید. منبع سایت ایت الله مکارم دامت برکاته


ادامه مطلب ...

اطلاعاتی پیرامون هنر تلاوت

هنر قرائت؛ مانند هر فن و علم دیگری محتاج مقدمات و لوازمی است که بدون آنها موفقیت کامل، حاصل نخواهد شد ضروریترین پیش نیاز هنر قرائت، یادگیری کامل معنی قرآن و مفاهیم آن است که این امر با تسلط اجمالی بر قواعد عربی و لغات قرآن میسر می شود. ضرورت این امر ـ که متأسفانه چندان به آن اهمیت داده نشده است ـ با مراجعه به متن قرآن و روایات شریفه بدست می آید. در قرآن کریم چندین بار مفهومی یکسان با الفاظی مختلف بیان شده است و آن مفهوم چنین است: «قرآن نازل شده است برای اینکه مردم در آیات آن تدبر نمایند.» آیا تدبر در آیات شریفه قرآن بدون دانستن معانی و مفاهیم آن میسر است؟ البته، برای کسی که نمی خواهد در این هنر نورانی قدم بگذارد شاید یک قرآن با ترجمه کافی باشد. زیرا با نگاه کردن به قرآن ثوابی شامل حالش خواهد شد، ولی برای کسی که می خواهد، هنر قرائت را فرا گیرد و به وسیله آن کلام الهی را با زیباترین روش ابلاغ نماید، دانستن معنا بسیار ضروری است.

و اما، مهمترین لوازم هنر قرائت عبارتند از:

ادامه مطلب ...

آیین تلاوت قرآن کریم

آیین قرائت قرآن کریم (به روش تحقیق )

پیش گفتار :انجام دادن هر کار از لحظه شروع تا سرانجام آن دارای مراحل و مقاطع مختلفی است و بعبارت دیگر هر تولید نهایی و محصولی مسیر مشخصی را طی کرده که بدون گذ ر از آنها پا به عرصه وجودی خود نمی گذاشت ، مثلا” محصولات کشاورزی سه مرحله کاشت ، داشت و برداشت را باید پشت سر بگذارند که هر کدام از این مراحل نیز کارها و فعالیت های متعددی دارند ، از جمله در مرحله کاشت کارهایی از قبیل شخم و آماده سازی و سپس دادن کود و پاشیدن  بذر و دادن آب جزء اصول و لوازم اولیه است که اگر هر کدام از آنها انجام نشوند اجراء مرحله و کار بعدی را متوقف می کند مثلا” اگر کاشتی صورت نگیرد ، داشت و برداشت مفهوم ندارد و چنانچه بذری نیافشانیم ، آبیاری زمین کاری عبث خواهد بود و مراحل احداث یک ساختمان یا نوشتن و تالیف یک کتاب و حتی خلقت انسان و غیره صدها مثالی هستند که با موضوع مطرح شده مرتبط هستند.

ادامه مطلب ...

آموزش صوت شناسی

هر صدایی دستخوش نوسان است. حتی اگر صدا دچار عوارضی طبیعی مانند بیماری و غیره نشود، باز در اثر عدم تمرین، آمادگی خود را از دست می دهد و این امر گذشته از اینکه کفران نعمت است، به مرور زمان باعث تأسف و حسرت خوردن قاری قرآن می شود.

ادامه مطلب ...

مطالبی درباره ی لباس قاریان

ضرورت رسمی در ایران و هیچ جای دنیا برای تهیه و طراحی لباس قاریان به طور خاص تعریف نشده و از نظر شرعی نیز قواعدی وجود ندارد که قاریان هنگام تلاوت قرآن کریم لباس خاصی به تن کنند.

ادامه مطلب ...

" عبدالباسط محمد عبدالصمد"



زندگینامه


متن حاضر گزیده ویرایش شده ای از یک مصاحبه با استاد عبدالباسط می باشد، که به صورت زندگینامه خود نوشت تنظیم شده است.

ادامه مطلب ...

دانستنی های قرآنی (کلیاتی در باره قرآن مجید و نام های قرآن )

آشنایی با قرآن کریم ( مبحث : 1 )


کلیاتی در باره قرآن مجید و نام های قرآن


ادامه مطلب ...

حافظی دیگر و سندی دیگر بر جاودانگی قرآن ؛ این بار در الجزایر

اعجوبه‏های قرآنی در همه کشورهای اسلامی پیدا می‏شوند و همکاران را به شگفتی وا می‏دارند. انگار خدا می‏خواهد با نشان دادن این نشانه‏ها، تجلی و عظمت قرآن را بهتر نمایان کند. یکی از این استثناها، کودکی الجزایری است که در سه سالگی، بسیاری از سوره‏های سخت قرآن را از حفظ می‏خواند.

ادامه مطلب ...

تفسیر / تاریخ تفسیر: سرگذشت تفسیر قرآن و تفاسیر آن و بررسى تحول

تاریخ در لغت به معناى تعریف وقت[1] و تاریخ شىء عبارت از زمان حدوث آن چیز است.[2] تاریخ تفسیر دانشى است که به سرگذشت تفسیر قرآن و تفاسیر آن و بررسى تحولات و سیر تطور و تکامل آن دو از زمان رسول خدا(صلى الله علیه وآله) تاکنون مى پردازد.

ادامه مطلب ...

زندگینامه استادحاج حامد شاکرنژاد

سلام

با توجه اینکه زندگی نامه ناقصی از قاری خوب کشورمان استاد حاج حامد شاکرنژاد در فضای اینترنت وجود داشت تصمیم گرفتم زندگی نامه ایشون رو کامل تر و به صورت متفاوت بنویسم.فعلا قسمت اولش رو بخونید:

ادامه مطلب ...

دانلود قطعات بلوتوثی زیبا

بسم الله الرحمن الرحیم



 با سلام و ارزوی سلامتی . در این بخش قطعاتی بلوتوثی زیبا برای دانلود قرار دادم .  تفسیر نیم دقیه ای حاج اقا قرائتی . توصیف یاران مهدی . صحبت های شیرین حاج اقا قرائتی در باره قمه زنی .  تکه های در سخن ایت الله بهجت . سخنانی از ایت الله خراسانی . بین الحرمین و تکه های از سخنان حاج اقای دانشمندو..... علی گندابی . رسول ترک و... .  التماس دعا .   نظر یادتون نره .

ادامه مطلب ...

توصیه ها و اشعار ایت الله مکارم به مداحان و عزاداران

   بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام عرض ارادت.


     اشعاری از ایت الله مکارم . توصیه های ایشان به مداحان . توصیه های ایشان به عزادارن را در این بخش قرار دادم .                              التماس دعا   .       منبع سایت معظم له

ادامه مطلب ...