توصیه های نوروزی ایت الله مکارم شیرازی مدظله

بسم الله الرحمن الرحیم


 


   توصیه ها و فرمایشات گرانقدر حضرت ایت الله العظمی مکارم شیرازی در باب عید نوروز.

  عید نوروز مبارک                  فرمایشات مختصر نوروزی ایت الله مکارم.

      منبع: سایت دفتر حضرت ایت الله مکارم .                          

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه :
توصیه های نوروزی معظم له به مردم

توجهی که مردم در لحظه تحویل سال به خداوند قادر متعال پیدا می کنند و به مراکز مذهبی و مساجد می روند و دست به دعا و نیایش برمی دارند از دیگر جنبه های مثبت عید نوروز است، اینها همه مورد تایید و سفارش دین مبین اسلام است

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به نزدیک بودن عید نوروز، فرمودند: برخی می گویند نوروز عید اسلامی است و در مقابل برخی دیگر می گویند بدعت و خلاف شرع است، یک نظریه اعتدالی نیز وجود دارد که می گوید نوروز یک رسم ملی و دارای خوبی های فراوان و گاه مشکلاتی است.
ایشان با بیان اینکه ما از قرآن الهام می گیریم و باید به آموزه های آن عمل کنیم که می گوید سخنان خوب و کارهای خوب را جدا کنید و بپذیرید، اظهار داشتند: عاقل کسی است که گل بچیند و آزار خار نبیند، آنهایی که شروع به گل چیدن کنند و تمام دست شان زخمی شود کار عاقلانه انجام نداده اند.
 معظم له با تاکید بر اینکه گل عید را باید چید و از خارهای آن پرهیز کرد، به نکات مثبت عید نوروز اشاره کرده و فرمودند: خانه تکانی ظاهر و باطن و رعایت بهداشت یکی از آثار خوب عید نوروز است، در کنار رعایت نظافت و بهداشت ظاهری، زودن رزائل اخلاقی و خانه تکانی درون از کینه ها و کدورت ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد و اسلام موافق این مساله است.
 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی یادآورشدند: توجهی که مردم در لحظه تحویل سال به خداوند قادر متعال پیدا می کنند و به مراکز مذهبی و مساجد می روند و دست به دعا و نیایش برمی دارند از دیگر جنبه های مثبت عید نوروز است، اینها همه مورد تایید و سفارش دین مبین اسلام است.
 ایشان شاد کردن دلها و دستگیری از مستمندان و یاری نیازمندان و خویشاوندان ضعیف و آبرومند را از دیگر آثار خوب عید نوروز دانسته و با بیان اینکه شاد کردن مؤمنان عبادتی بزرگ است، افزودند: جوشش محبت و به جای آوردن صله رحم و تبدیل شدن کینه و قهرها به محبت و آشتی ها از دیگر آثار مثبت عید نوروز به شمار می آید.
 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه اینها از مسلمات اسلام است و باید به آن اهمیت داد، تجدید قوا را از دیگر آثار مثبت عید نوروز دانسته و تصریح کردند: ما در اسلام نسبت به انجام این امور و تفریح کردن تاکیدات و توصیه هایی داریم چراکه تفریح به ساعات کار و عبادات بعداً کمک شایانی می کند و نباید نسبت به این امور مثبت بی توجهی کرد و گفت جنبه منفی دارد.
ایشان با اشاره به آسیب هایی موجود در این زمینه، اسراف، تبذیر و تجمل گرایی را از این دسته آسیب ها دانست و با تاکید بر پرهیز مردم از این گونه مسائل، تصریح کردند: شرع مقدس اسلام با این امور موافق نیست، مردم باید این امور را رها کنند و بدانند که زندگی هرچه ساده تر باشد صفا و صمیمیت در آن بیشتر است.


معظم له مسابقه در اسراف، چشم و هم چشمی ها و تجمل گرایی را زیان آور و بر خلاف دستورات دین مبین اسلام ارزیابی کرده و افزودند: آلودگی به انواع گناهان به نام عید از دیگر مسائلی است که باید مراقب آن بود، عیدی که می تواند عامل نشاط شود را نباید با برخی مسائل خلاف شرع و عقل تبدیل به برخی برنامه های شوم و نامناسب کرد.
 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی روی آرودن به خرافات را اشتباه دانست و با بیان اینکه ما هرگز نباید منطق بت پرستانه عرب جاهلیت را داشته باشیم و اگر با این دید نگاه کنیم بسیاری از مشکلات حل می شود، از برخی کارها در شب چهارشنبه پایان سال که باعث ایجاد ناراحتی های دردناکی برای مردم شد، انتقاد کردند.
 ایشان افزودند: باید دانست کاری که برخی ها دیشب انجام داده بودند و تصاویر آن نیز از تلویزیون پخش شد و متعاقب آن عده ای دچار خسارت و جراحت شدند، اینها دیه بسیار سنگین دارد و مسؤولیت آور است امیدواریم خداوند به همه ما درایت کامل دهد تا بتوانیم روش قرآنی را در جدا سازی خوبی ها از بدی ها داشته باشیم.

_____________________________________________________یاعلی

نظرات 1 + ارسال نظر
بنده خدا دوشنبه 29 اسفند 1390 ساعت 16:01

سلام.
خسته نباشی. عالیه . خدا قوت. التماس دععا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد