اثار و فواید و برکات سلام کردن

 بسم الله الرحمن الرحیم


  


   فواید اثار و برکات سلام کردن ___ سلام کردن در اسلام__ سلام در قران

  ____________منبع: http://www.mashayekhema.blogfa.com_________________________یاعلی_______

متأسفانه در جامعه امروز ما فرهنگ احترام گذاشتن و سلام کردن کمرنگ شده است.دیگر  مانند سابق بزرگتر ها به کوچکترها و کوچکتر ها به بزرگتر ها احترام نمی گذارند.

متأسفانه درباره سنت پسندیده سلام کردن هم این احساس وجود دارد که اگر من به دیگری سلام کنم از شأن و مقام من کاسته می شود و اگر کسی به من سلام کرد که سرش به تنش می ارزید جوابم را می دهم.

در ادامه توجه شما را به مقاله ای که جناب آقای محمد رضا دهقانی فیروزآبادی درباره سنت سلام کردن گردآوری کرده اند جلب می کنم.

__________________________________________

ممکن است بپرسید سلام کردن چه اهمیت یا فایده ای دارد؟در جواب باید گفت هر عملی که در سنت پیامبر و سیره ایشان آمده است آثار و فوایدی دارد ، از جمله سنت سلام کردن.
یکی از تأثیرات سلام کردن از بین بردن کبر و غرور در انسان است که باعث می شود فرد متواضع شود و تکبر را کنار بگذارد . با این کار ، فرد خود را همسطح و هم شأن با دیگران می بیند و برای خود شخصیت دروغین و کاذب نمی سازد و به راحتی با آنها انس می گیرد. سلام کردن باعث می شود دوستی و محبت در میان مردم برقرار شود.
سلام روح اخوت و برادری را در جامعه اسلامی تحکیم می کند و در روایات آمده است کسی که درسلام کردن از دیگری پیشی بگیرد، پاداش بیشتری خواهد گرفت.

تقدم سلام بر سخن و درخواست :
افراد جامعه اسلامی باید به برنامه های دین اسلام عمل کنند؛ زیرا گاهی تخلف از یک دستور دینی پیامدهای ناگواری برای فرد در پی خواهد داشت. برای نمونه، بنابر دستور دین اسلام آغاز سخن و ارتباط با دیگران با سلام همراه باشد و هر کس این دستور را رعایت نکند، با او برخورد مناسب و شایسته ای نمی شود. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در این باره می فرمایند: «سلام، مقدم بر سؤال و درخواست است. پس هر کس پیش از سلام درخواستش را مطرح کرد، پاسخش را ندهید».
اگر دو نفر از حقوق متقابلی برخوردار باشند، باید هر دو طرف این حقوق را رعایت کنند. سلام نیز حق متقابل میان دو مسلمان دانسته شده است و آنها در دیدار با یکدیگر باید به هم سلام کنند و اگر یکی از دو طرف زودتر سلام کرد، دیگری موظف است پاسخ سلام او را بدهد و این جواب دادن واجب است .
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: «سلام کردن از روی میل و به دلخواه است، ولی جواب سلام واجب است».

در روایت آمده است که:
اَنَّهُ قال لَهُ رَجُلٌ کیف اَنْتَ عافاکَ اللّهُ. ثُمَّ قال لا تأذَنُوا لِأَحَدٍ حَتّی یُسَلِّمَ.

مردی با حسین بن علی دیدار کرد و بدون آنکه ابتدا سلام کند، در اولین کلام از حضرت احوال پرسی کرد و از خداوند برای ایشان عافیت خواست. امام حسین علیه السلام در جواب او فرمود: به کسی اجازه سخن گفتن ندهید، مگر آنکه ابتدا سلام کند.

همچنین لقمان حکیم نیز به پسرش چنین سفارش می کند:
پسرم هرگاه وارد مجلس جمعی شدی، ابتدا به آنان سلام کن. آن گاه در کنار آنان بنشین و سخن نگو تا آنها آغاز سخن کنند. پس اگر آنها سخن به یاد خدا گفتند، تو نیز به سهم خود سخن بگو، اگر نه از نزد آنان به جمع دیگران برو.

امام حسین علیه السلام می فرماید:
لِلسَّلام سَبْعُون حَسَنَةٌ تِسْعٌ وَ سِتُّونَ لِلْمُبْتَدی و واحِدَةٌ لِلرّادِّ.

سلام، هفتاد حسنه دارد که شصت و نه قسمت آن برای سلام کننده و یک قسمت آن برای پاسخ گوینده است.
پیامی که از این متن گرفته می شود این است که:

1. شروع کردن سخن با سلام.

2. پاداش کسی که سلام می گوید، بیش از کسی است که سلام را پاسخ می دهد.

از امام صادق علیه السلام نیز روایت شده است: «اَوْلَی النّاسِ بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ مَنْ بَدَأَ بالسَّلامِ؛ نزدیک ترین و مقرب ترین مردم به خدا و رسولش کسی است که ابتدا سلام کند».

در روایتی دیگر چنین می خوانیم:
مَنْ لَقِیَ عَشْرَةً مِنَ الْمُسْلمینَ فَسَلَّمَ عَلَیْهِمْ، کَتَبَ اللّهُ لَهُ عِتْقَ رَقَبَةٍ؛

هر کس ده نفر از مسلمانان را ملاقات کند و بر آنها سلام کند، خداوند ثواب آزاد کردن بنده ای را به او عطا می کند.
پیام این متن:

1. سلام خداوند بر بندگان برگزیده اش.

2. سلام فرشتگان به اهل بهشت.

3. اشاره به اجر و پاداش سلام کردن.

واجب بودن جواب سلام، حتی در حال اقامه نماز :

از دلایل اهمیت سلام کردن، وجوب جواب سلام است؛ حتی در حال نماز. اگر چه سخن گفتن میان نماز سبب باطل شدن نماز می گردد، در مورد جواب سلام استثناء هست. مرحوم سیدمحمدکاظم طباطبایی، صاحب عروه، رد سلام در نماز را واجب می داند و آن را از واجبات کفایی می شمرد.

شارع مقدس، کلمه سلام را تنها کلمه ای می داند که احکام خاصی در پی دارد. گویا بدین وسیله می خواهد، مسلمانان در برخوردهای خود نیز از غیرمسلمان شناخته شوند. از این رو، اگر برای تحیت، لفظی غیر از سلام استفاده شود، جواب آن بر نمازگزار واجب نیست و فقط در صورتی رد آن واجب است که لفظ سلام به کار رفته باشد.

همچنین، فقها، ذکر سلام را در پایان نماز واجب می دانند و هرگونه تحیتی غیر از سلام را باطل کننده نماز می شمرند.

پیام متن:
وجوب جواب سلام، حتی در حال نماز، نشانه اهتمام اسلام به سنت سلام است.

سلام در قرآن و سنت :
«سلام، نامی از نام های خداوند است که آن را در زمین نهاده است. پس سلام را در میان خودتان بگسترانید.» این سخن رسول خدا صلی الله علیه و آله به آیه 22 سوره حشر اشاره دارد که در این آیه، سلام، یکی از نام های خداوند معرفی شده است. واژه سلام بیش از چهل بار در قرآن کریم آمده است. گاهی خداوند خود، بر بندگان برگزیده اش؛ یعنی انبیا علیهم السلام سلام می فرستد. آنجا که می فرماید: «وَ سَلامٌ عَلَی الْمُرْسَلینَ». (صافات: 181)

«قیلَ یا نُوحُ اهْبِطْ بِسَلامٍ مِنّا وَ بَرَکاتٍ عَلَیْکَ؛ به نوح خطاب شد که از کشتی فرود آی که سلام و برکات ما بر تو باد.» (هود: 48) و نیز «سلامٌ علی موسی و هارون». (صافات: 83)

فرشتگان نیز بهشتیان را با سلام و تحیت داخل بهشت می کنند. «ادْخُلُوها بِسَلامٍ ذلِکَ یَوْمُ الْخُلُودِ؛ با سلام به بهشت داخل شوید، امروز روز جاودانه شدن [شما] در بهشت است.» (ق: 34)

و یا «إِنَّ الْمُتَّقینَ فی جَنّاتٍ وَ عُیُونٍ ادْخُلُوها بِسَلامٍ آمِنینَ.

«به درستی که پرهیزکاران در بهشت و چشمه ساران هستند، داخل بهشت بشوید به همراه سلامتی و امنیت. (حجر: 45 و 46)

و نیز تحیت اهل بهشت سلام است و شکر الهی. همان گونه که در قرآن می خوانیم: «دَعْواهُمْ فیها سُبْحانَکَ أَللّهُمَّ وَ تَحِیَّتُهُمْ فیها سَلامٌ وَ آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ.

سخن آنها این است پروردگارا تو منزهی و تحیت آنها در بهشت، سلام است و آخرین سخنشان حمد پروردگار جهان است». (یونس: 10)

همچنین یکی از نام های بهشت دارالسلام است: «وَ اللّهُ یَدْعُوا إِلی دارِ السَّلامِ؛ خداوند شما را به سوی دارالسلام فرامی خواند». (یونس: 25)

افزون بر آیه های فراوانی که درباره تحیت و سلام وجود دارد، احادیث زیادی نیز از رسول خدا صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام ذکر شده است.

رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید:

یا اَنَس سَلِّمْ عَلی مَنْ لَقِیْتَ یَزیدُ اللّهُ فی حَسَناتِکَ وَ سَلِّم فی بَیْتِکَ یَزیدُ اللّهُ فی بَرَکَتِکَ.

ای انس، سلام کن بر هر کسی که ملاقات می کنی تا خدا بر حسنات تو بیفزاید و سلام کن در خانه ات تا خداوند برکات تو را اضافه فرماید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد