مطالبی درباره ی لباس قاریان

ضرورت رسمی در ایران و هیچ جای دنیا برای تهیه و طراحی لباس قاریان به طور خاص تعریف نشده و از نظر شرعی نیز قواعدی وجود ندارد که قاریان هنگام تلاوت قرآن کریم لباس خاصی به تن کنند.

«علی‌اکبر حنیفی» استاد پیشکسوت و داور بین‌المللی قرآن کریم، در گفت‌‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با بیان این مطلب اظهار کرد: ضرورت رسمی در ایران و هیچ جای دنیا برای تهیه و طراحی لباس قاریان به طور خاص تعریف نشده و حتی در کشور مصر که مهد و خاستگاه قاریان قرآن است، لباسی برای آن‌ها طراحی نشده و قاریان مشهور کشور مصر لباسی که می‌پوشند مورد استفاده همه شیوخ اهل سنت (عالم، مفتی، امام جماعت و قاری) در مصر است به ویژه قاریان از آن استفاده می‌کنند.

وی تاکید کرد: از نظر شرعی هیچ‌گونه قواعدی وجود ندارد که قاریان هنگام تلاوت قرآن کریم لباس خاصی به تن کنند البته مستحب است که برای خواندن نماز می‌توان کلاه یا عبایی به تن کرد و آن‌چه وجاهت و اعتبار دارد، همین مسائلی است که بیان کردم.

حنیفی در ادامه درباره ضرورت لباس قاریان یادآور شد: طراحی لباس برای قاریان قرآن کریم ضرورتی ندارد، شیوخ و علما اعم از اهل سنت و شیعه کشورهای اسلامی، لباس‌هایی که به تن می‌کنند از نظر رنگ هیچ شباهتی به هم ندارند و این لباس‌ها را منتسب به لباس پیغمبر(ص) می‌کنند در حالی که در خود جزیرة‌العرب که زادگاه و خاستگاه حضرت رسول اکرم(ص) بوده این لباس‌ها اصلا وجود ندارد.

 استاد، داور بین‌المللی قرآن کریم :
از نظر شرعی هیچ‌گونه قواعدی وجود ندارد که قاریان هنگام تلاوت قرآن کریم لباس خاصی به تن کنند البته مستحب است که برای خواندن نماز می‌توان کلاه یا عبایی به تن کرد و آن‌چه وجاهت و اعتبار دارد

این استاد پیشکسوت در ادامه افزود: دلیل استفاده از لباس‌هایی نظیر لباس روحانیت در ایران و لباس شیوخ در مصر و سوریه شباهت آن با لباس رسول اکرم(ص) عنوان شده که شباهتی به لباس مردم عربستان ندارد به جز عبایی که خیلی شناخته شده است.

حنیفی در طراحی رنگ پیراهن می‌توان از رنگ‌های سرمه‌ای، سفید و سبز استفاده و کلاه‌ها را نیز به رنگ‌های مختلف برای تفکیک درجات قاریان طراحی کرد، همان‌طور که در قرآن رنگ یاقوت، مروارید، سبز و زرد بیان شده می‌توان از مجموعه رنگ‌ها برای درجات قاریان استفاده کرد و طلایی که نماد رنگ معنویت است برای قاریان درجه یک و ممتاز در نظر گرفت.

وی تاکید کرد: لباس قاریان را می‌توان بر اساس دو هدف طراحی کرد که یکی از این اهداف می‌تواند برای استفاده همیشگی تعریف ‌شود مانند لباس روحانیت که روحانیون در تمام امور زندگی (شرکت در مجلس، مسجد، خرید و غیره) از آن استفاده می‌کنند یا این‌که فقط برای قرائت قرآن کریم در مساجد، محافل و مسابقات طراحی شود و من به طور کلی در مراسمی که باید قرآن در معرض عموم قرائت شود با استفاده از لباس توسط قاریان قرآن کریم موافق هستم.

این استاد قرآنی درباره چگونگی طراحی لباس برای قاریان قرآن کریم گفت: اعتقاد دارم باید مواردی را در طراحی لباس برای قاریان مورد نظر داشت، پوشش سر که بسیار اهمیت دارد و برای سر می‌توان کلاه یا عمامه در نظر گرفت و خود حضرت رسول اکرم(ص) از عمامه‌هایی با رنگ‌های زرد، سبز و قرمز استفاده می‌کرد (در عربستان همان چفیه‌ای که روی سر را با آن می‌پوشانند عمامه نامیده می‌شود) که قاریان می‌توانند با یک لباس یقه سه سانتی که دیپلمات‌ها و علما می‌پوشند، استفاده کنند.

این داور بین‌المللی قرآن کریم درباره بهره‌گیری از نماد و فرهنگ ایرانی در طراحی لباس قاریان قرآن افزود: ایرانیان ۵۰ تا ۸۰ سال پیش از لباس‌های راه‌راه سفید و سیاه که به طور مساوی فاصله داشته و عمود بر زمین بودند، استفاده می‌کردند که می‌توان در طراحی لباس برای قاریان از آن بهره گرفت و همچنین عبا که شناخته شده است و برای تزیین حاشیه‌های آن می‌توان از نمادهایی نظیر قرآن، رحل و غیره استفاده کرد و کلاه باید بیانگر اصل قرائت باشد کلاه‌های ایرانی که نماد ایرانی است البته بهتر است کوتاه‌تر و زیباتر باشد.

 استاد، داور بین‌المللی قرآن کریم :
حضرت رسول اکرم(ص) وقتی جلسه تشکیل می‌دادند جلسه به صورت دایره بود و طوری می‌‌نشست که قالب‌های اجتماعی بالا، پایین، اشراف و فقیر بودن افراد مشخص نمی‌شد مگر کسی که خود پیامبر اعظم(ص) را می‌شناخت بنابراین نحوه نشستن و لباس پوشیدن پیامبر اکرم(ص) دقیقا مانند مردم بود

این داور بین‌المللی قرآن کریم تصریح کرد: قاریان در جهان لباس رسمی ندارند و اگر بخواهیم لباس قاریان را از نظر ضرورت اجتماعی و روان‌شناسی بررسی کنیم، قاری قرآن کریم باید لباس خوب، مناسب و متفاوت بپوشد که به وسیله آن از مردم متمایز شود در شرایط فعلی و زمان حاضر تا زمان ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) خوب و قابل توصیه است چراکه ممکن است ایشان صلاح نداند که مردم به وسیله لباس از هم متمایز شوند تا امتیاز ویژه‌ایی به جهت داشتن لباس خاصی برای آن‌ها مترتب شود.

حنیفی اظهار کرد: وقتی فردی لباس خاصی می‌پوشد یک امتیازی برای خود قائل شده‌ چراکه به خاطر همین امتیازات است که عده‌ای از لباس خاص استفاده می‌‌کنند، شاید در زمان حضرت مهدی(عج) این امتیازات وجود نداشته باشد البته من کوچک‌تر از آن هستم که این مسائل را عنوان کنم اما با توجه به باورهای دینی و اسلامی ممکن است عده‌ای به خاطر لباس متفاوت شوند و این مورد پسند واقع نشود چراکه پیامبر اکرم(ص) لباسی می‌پوشید که با هیچ فردی تفاوت نداشت و گاهی افرادی از شهرها و روستاهای اطراف برای ملاقات رسول اکرم(ص) به مسجد می‌آمدند و ایشان را نمی‌شناختند چراکه در آن زمان مردم همه شبیه هم لباس می‌پوشیدند و پیامبر اکرم(ص) از روی لباس شناخته نمی‌شد.

وی در ادامه افزود: حضرت رسول اکرم(ص) وقتی جلسه تشکیل می‌دادند جلسه به صورت دایره بود و طوری می‌‌نشست که قالب‌های اجتماعی بالا، پایین، اشراف و فقیر بودن افراد مشخص نمی‌شد مگر کسی که خود پیامبر اعظم(ص) را می‌شناخت بنابراین نحوه نشستن و لباس پوشیدن پیامبر اکرم(ص) دقیقا مانند مردم بود و تصور می‌کنم در زمان حضرت مهدی(عج) نیز بر اساس سنت پیامبر اکرم(ص) رفتار شود و تمام مردم یکسان خواهند بود.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم در پایان یادآور شد: حضرت رسول اکرم(ص) برای خود لباس خاصی نداشت بنابراین نباید لباس خاصی به طور اصولی برای قاریان فرض کرد و بهتر است قاریان از لباسی که اهل علم می‌پوشند، استفاده کنند.

 

نوشته شده توسط: محمد کاکاوند | باموضوع: لباس رسمی قاریان قرآن کریم | در تاریخ: آبان ۲۴م, ۱۳۹۰ | نظر دهید

در زمینه طراحی لباس متحد‌الشکل ویژه قاریان و مبلغان ایرانی اعزامی به خارج از کشور می‌توان در کنار حفظ معیارهای اسلامی و فرهنگ ایرانی از رنگ‌های سبز، آبی و سفید استفاده کرد.

سرهنگ «محمد بادپا» مسئول فنی مسابقات قرآن نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با بیان این مطلب و در پاسخ به این سئوال که در طراحی لباس ویژه قاریان و مبلغان قرآنی بهتر است از چه رنگ‌هایی استفاده شود، گفت: در بحث رنگ به نظر من استفاده از رنگ‌های آرامش بخشی چون؛ سبز، سفید و آبی می‌تواند مطلوب باشد.

وی تصریح کرد: دین ما دینی است که بالغ بر هزار و ۵۰۰ سال قدمت دارد و از لحاظ الگو پوشش لباس مسلمانان، غنی است و نیازی به تقلید ندارند به ویژه در جمهوری اسلامی ایران که یکی از بهترین الگوهای پوشش اسلامی در جهان اسلام را داراست.

سرهنگ بادپا عنوان کرد: با توجه به این نکته که پوشش خوب باید در شأن قرآن کریم و یک مسلمان مبلغ این کتاب آسمانی طراحی شود، تشکیل گروه‌های کارشناس به منظور رعایت همه جانبه اصول در طراحی لباس متحدالشکل ویژه قاریان قرآن کریم اقدامی ضروری است.

این معلم قرآنی در ادامه لباس متحدالشکل برای قاریان قرآنی را امر مطلوبی عنوان کرد و افزود: البته باید توجه داشته باشیم که در کنار لباس متحدالشکل برترین لباس برای قاریان کلام وحی و مبلغان شریعت ناب محمدی(ص) لباس تقوا است و به این منظور باید ابتدا بر روی مسائل قرآنی، فرهنگی و اعتقادی مبلغان به طور گسترده کار شود.

 مسئول فنی مسابقات قرآن نیروی انتظامی:
قاریان و مبلغان ایرانی که به عنوان سفیر به کشورهای دیگر فرستاده می‌شوند و به امر تبلیغ و اشاعه فرهنگ قرآنی مبادرت می‌ورزند بهتر است لباس متحدالشکلی با درنظر داشتن المان‌های فرهنگی و ایرانی بر تن داشته باشند

مسئول فنی مسابقات قرآن نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: با تربیت مبلغ حقیقی و مسلط بر آیات الهی که لباس تقوا بر تن دارد به طور طبیعی لباس ظاهری آنان هم زیبنده شأن و جایگاه قرآن کریم خواهد بود.

وی در پاسخ به این سئوال که استفاده از چه الگوهایی در طراحی این لباس نمایانگر هویت ملی و نماد فرهنگی ایران خواهد بود، اظهار کرد: قاریان و مبلغان ایرانی که به عنوان سفیر به کشورهای دیگر فرستاده می‌شوند و به امر تبلیغ و اشاعه فرهنگ قرآنی مبادرت می‌ورزند بهتر است لباس متحدالشکلی با درنظر داشتن نماد‌های فرهنگی و ایرانی بر تن داشته باشند و جامعه قرآنی ما با بهره‌مندی از نظرات کارشناسان مربوطه مشکلی در زمینه طراحی این لباس نخواهد داشت.

این عضو شورای جمعیت قرآنی استان تهران رعایت شئونات اسلامی در طراحی این لباس را ضروری عنوان و اظهار کرد: طراحی لباس‌ متحدالشکل ویژه قاریان و مبلغان قرآنی باید با در نظر گرفتن ملاک‌هایی که در روایات اسلامی عنوان شده و مطابق با فرهنگ و دین ما است همراه باشد.

وی با اشاره به بازخوردهای استفاده از لباس متحدالشکل ویژه قاریان و مبلغان کشورمان در داخل و خارج از کشور، تصریح کرد: پرداختن به پیامدهای منفی برتن داشتن لباس نامناسب قاریان به مراتب مهم‌تر از بحث طراحی لباس متحدالشکل ویژه قاریان و مبلغان قرآنی است هرچند که داشتن این لباس علاوه بر تشویق جوانان، باعث معرفی قاریان و حافظان ما به عنوان منتخبان ایرانی در خارج از کشور خواهد شد.

سرهنگ بادپا در پایان یادآور شد: در طراحی، انتخاب رنگ‌، نوع و ویژگی‌های لباس متحدالشکل قاریان باید از منابع اسلامی و روایات قرآنی استفاده شود تا این لباس بازخوردهای مطابق با اهداف عالی قرآنی را به دنبال داشته باشد.

 

نوشته شده توسط: محمد کاکاوند | باموضوع: لباس رسمی قاریان قرآن کریم | در تاریخ: آبان ۲۴م, ۱۳۹۰ | نظر دهید

برای طراحی لباس متحدالشکل ویژه قاریان و مبلغان قرآن اعزامی به شهرها و کشورهای دیگر باید یک فراخوان سراسری در رسانه‌های کشور داده شود.

«مهدی حسینی» قاری قرآن و مسئول دارالقرآن نیروی هوایی ارتش، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با بیان این مطلب بر لزوم طراحی لباس ویژه قاریان و مبلغان اعزامی به کشورهای دیگر تأکید کرد و گفت: طراحی لباس ویژه این قشر کار بسیار خوب و مناسبی است که باید در این امر از خبرگان طراحی لباس استفاده شود.

وی در ادامه اظهار کرد: برای طراحی لباس ویژه قاریان باید از طراحان لباس خبره و ماهر استفاده کرد و برای تهیه طرح اولیه لباس‌ها بهتر است یک فراخوان عمومی در سراسر کشور از طریق روزنامه‌ها و رسانه‌های عمومی داده شود.

حسینی با اشاره به اهمیت لباس هماهنگ در قشر قاریان و مبلغان قرآن بیان کرد: با اعلام فراخوان طراحی لباس و برگزاری یک مسابقه بین طراحان لباس، می‌توان از بهترین طرح‌های رسیده استفاده کرد تا لباسی تهیه شود که مورد اقبال همه واقع شود.

 مسئول دارالقران نیروی هوایی ارتش:
ما نیز در نیروی هوایی مقدماتی را برای تهیه لباس قاریان و حافظان این نیرو درنظر گرفته‌ایم که در حال حاضر مراحل مقدماتی را طی می‌کند تا پس از طی سلسله مراتب موجود، عملیاتی شود

مسئول دارالقرآن نیروی هوایی ارتش در پاسخ به این سئوال که چه رنگی را برای لباس قاریان و مبلغان پیشنهاد می‌کنید، افزود: استفاده از رنگ‌های کرم و سبز گزینه‌های خوبی برای این لباس‌ها است ولی باید در این مورد نیز طراحان لباس نظر دهند.

این قاری قرآن کریم با اشاره به اهمیت طراحی لباس ویژه قاریان قرآن گفت: ما نیز در نیروی هوایی مقدماتی را برای تهیه لباس قاریان و حافظان این نیرو درنظر گرفته‌ایم که در حال حاضر مراحل مقدماتی را طی می‌کند تا پس از طی سلسله مراتب موجود، عملیاتی شود.

حسینی در پاسخ به این سئوال که چنین اقدامی چه بازخوردهایی را در سطح کشور و جهان به همراه دارد، تأکید کرد: معرفی لباس خاص ویژه این گروه برای خود قاریان و حافظان قرآن کریم نیز یک تقوایی ایجاد می‌کند که از بسیاری از موارد منکر پرهیز خواهند کرد و در بسیاری از موارد شایسته‌تر عمل می‌کنند.

وی بیان کرد: ایجاد انگیزه بین مردم جامعه نیز از دیگر بازخوردهای تهیه لباس‌های ویزه قاریان و مبلغان قرآن است، زیرا قشر قاری و حافظ قرآن در جامعه ما جایگاه خوب و بالایی دارند و با پوشیدن لباس مخصوص شاید زمینه حضور دیگر افراد در فعالیت‌های قرآنی را فراهم کنند.

مسئول دارالقرآن نیروی هوایی ارتش با اشاره به لحاظ شدن نمادی از فرهنگ ایرانی و اسلامی در طراحی این لباس‌ها، تصریح کرد: برای شناخته‌شدن مبلغان و قاریان ایرانی در کشورهای دیگر و محافل بین‌المللی باید به طور حتم نمادی از فرهنگ اصیل ایرانی در این لباس‌ها وجود داشته باشد.

وی در پایان یادآور شد: این لباس‌ها باید به گونه‌ای طراحی شود تا تمام افراد اعم از پیر و جوان، زن و مرد، معلم و دانش‌آموز و .. را به خود جذب کند، که قاری قرآن برای پوشیدن این لباس رغبت و انگیزه داشته باشد.

 

نوشته شده توسط: محمد کاکاوند | باموضوع: لباس رسمی قاریان قرآن کریم | در تاریخ: آبان ۲۴م, ۱۳۹۰ | نظر دهید

طرح لباس قاریان قرآن کریم باید تلفیقی از نمادهای ایرانی و اسلامی باشد که نشان‌دهنده معنویت است و تحقق این موضوع همکاری طراحان ویژه‌ و خبره‌ای را می‌طلبد.

«حسین کرمی»، قاری بین‌المللی قرآن و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

«حسین کرمی» قاری بین‌المللی قرآن کریم و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با بیان این مطلب اظهار کرد: لباس قاریان قرآن کریم باید تلفیقی از طرح‌های ایرانی و اسلامی که نشان‌دهنده معنویت است، باشد و این موضوع طراحان مخصوصی را می‌‌طلبد که با دقت و ظرافت به این امر مهم بپردازند.

وی در ادامه افزود: طراحی لباس برای قاریان قرآن ایرانی نیازمند اقدامات کارشناسانه متخصصان در این حوزه است چراکه اگر بخواهیم از مصری‌ها تقلید کنیم، کار درستی نیست در حالی که خودباوری، اعتبار و اعتقاد ایرانیان برگرفته از دین همراه با تمدن و فرهنگ کهن است و این سرزمین از تمدنی غنی و بزرگی برخوردار است.

کرمی درباره استفاده از رنگ‌ها در طراحی لباس قاریان قرآن کریم گفت: رنگ‌هایی که برای لباس قاریان قرآن کریم استفاده می‌شود باید شاد، وزین و سنگین باشد چراکه اسلام دینی شاد، بانشاط، با طراوات، تمیز و پاک زیست است و در کنار شاد بودن باید وقار و وزین بودن قاری قرآن کریم هم حفظ شود که به طور حتم این دو موضوع را باید طراحان در طراحی لباس لحاظ کنند.

این متخصص جراحی کلیه و فوق تخصص درمان بیماری‌های کلیه تصریح کرد: لباس متحدالشکل قاریان در کشور مصر همان پوشش سنتی آن‌ها است ولی آن‌چه قاریان مصری را از مردم عادی این کشور متمایز می‌کند کلاهی است که آن‌ها استفاده می‌کنند البته استفاده از این کلاه‌ها هم براساس شرایطی نظیر حافظ کل قرآن و مورد تایید مراجع قرائت قرآن کریم بودن است.

وی در ادامه گفت: یک‌شکل بودن لباس قاریان قرآن کریم امر پسندیده‌ایی است که قاریان حداقل هنگام قرائت قرآن کریم از آن استفاده کنند و در حالت عمومی هم می‌توانند برای انجام امور روزمره زندگی از پوشش عادی و معمولی مانند دیگر مردم بهره‌ گیرند.

 عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی:
رنگ‌هایی که برای لباس قاریان قرآن کریم استفاده می‌شود باید شاد، وزین و سنگین باشد چراکه اسلام دینی شاد، بانشاط، با طراوات، تمیز و پاک زیست است

کرمی یادآور شد: استفاده قاری از لباس ویژه هنگام قرائت قرآن باعث ایجاد اعتماد به نفس بالا و معنویت بیشتر خواهد شد؛ البته با توجه به تجربیاتی که از حضور در مسابقات قرآنی خارج کشور دارم این موضوع را عنوان می‌کنم اگرچه قرائت قرآن در کشور ما حرفه‌ایی نیست و هر قاری علاوه بر تلاوت قرآن شغل خود را هم دارد به طور مثال من خودم که پزشک هستم در زمان طبابت باید از پوشش مخصوص پزشکی استفاده کنم و پوشش قاریان قرآن کریم در بیرون اجتماع نیز قابل اجرا نخواهد بود.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم در ادامه اظهار کرد: پوشش کت‌ و شلوار لباس سنتی مردم ایران است و مردم کشورمان با توجه به موقعیت کشور از لحاظ آب‌ و هوایی و فصول از لباس‌های متنوع و مختلف استفاده می‌کنند و برای استفاده قاریان از پوشش متحدالشکل باید قوانین و ضوابطی تعریف شود تا قاریان از این لباس‌ها در حین قرائت قرآن کریم بهره‌ گیرند.

وی تاکید کرد: برای استفاده مناسب قاریان از پوشش مخصوص باید شرط و شروط و مقدماتی تعیین شود تا لباس از یک شأن و جایگاه ویژه‌ایی برخوردار باشد به طور مثال کلاه قرمزی که قاریان مصری از آن استفاده می‌کنند، برای آن‌ها قوانین و شرایط خاصی تعریف شده است.

کرمی یادآور شد: برخورداری لباس قاریان قرآن کریم از جایگاه مخصوص موجب می‌شود قاریانی که از این لباس‌ها بهره‌ می‌گیرند شأن و جایگاه آن‌ها مشخص شود و دیگر این‌که الگوی مناسب و شایسته‌ای برای نسل‌های آینده که در این زمینه در حال آموزش هستند، می‌شود.

وی در پایان با بیان خاطره‌ای از حضور در مراسم‌ قرآنی در کشورهای خارجی گفت: تاکنون در مراسم قرآنی حدود ۲۰ کشور شرکت کرده‌ام و قاریان برای تلاوت سعی می‌کنند کلاهی استفاده کنند تا تغییری با حالت‌های دیگر داشته باشند و مردم برخی از کشورهای اسلامی هم هنگام برپایی نماز کلاه بر سر می‌گذارند

 

نوشته شده توسط: محمد کاکاوند | باموضوع: لباس رسمی قاریان قرآن کریم | در تاریخ: آبان ۲۴م, ۱۳۹۰ | نظر دهید

داشتن لباس متحدالشکل مناسب و در شأن یک قاری قرآن ضمن این‌که تأثیر کار او را بیشتر خواهد کرد از نظر روحی و روانی آثار مثبتی برای خود قاری به همراه خواهد داشت.

سید «علی سرابی» مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی

سید «علی سرابی» مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: لباس ویژه قاریان به طور قطع بر رفتار و اعمال آن‌ها مطابق با شأن ایجاد شده توسط مردم، تأثیرگذار است بنابراین طراحی لباس متحدالشکل برای قاریان چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور کار پسندیده و تأثیرگذاری در بالابردن تأثیر تبلیغات قرآنی خواهد بود.

وی تصریح کرد: در کشور اسلامی ما و بسیاری از کشورهای دیگر قاریان با لباس معمولی و رسمی کشور خود به اجرای قرائت قرآن می‌پردازند و لباس ویژه قرائت به صورت خاص ندارند البته نداشتن این فرم آثار منفی‌ خاصی نخواهد داشت.

سرابی تاکید کرد: توصیه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در اعزام قاریان و مبلغان به برخی کشورهایی که روی کسوت و لباس قاری حساسیت دارند این است که هنگام قرائت قرآن فرم خاص بپوشند به طور مثال در کشور پاکستان که قاریان هنگام تلاوت عبایی بر تن و کلاهی بر سر دارند قاریان ما نیز به طور معمول این کار را انجام می‌دهند.

مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور عنوان کرد: کارهای کارشناسی بسیاری در معاونت پژوهش و برنامه‌ریزی شورای عالی قرآن صداوسیما در چند سال اخیر درباره کسوت قاریان قرآن انجام و پیشنهاداتی ارائه شده البته لباس‌هایی هم تهیه شد اما به دلیل بحث‌های فرهنگی بر سر زمان پوشیدن لباس، در مراجع مربوط خود هنوز به تصویب نرسیده است.

وی در ادامه افزود: بحثی مطرح است که آیا قاریان تنها هنگام قرائت قرآن باید فرم خاص داشته باشند و یا همیشه این لباس را بپوشند و ترجیح بر این است که لباس تنها هنگام تلاوت بر تن قاری باشد چرا که قاریان به طور معمول به صورت حرفه‌ای و برای کسب درآمد، قرآن تلاوت نمی‌کنند و قرائت تنها یک توانمندی ویژه افراد است و در حین پرداختن به شغلی دیگر بر تن داشتن لباس قاری مناسب نبوده و این موضوع محدودیتی در طراحی لباس ایجاد می‌کند.

 مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور:
هر کدام از نهادها و سازمان‌های مربوطه با توجه به نیازهای متفاوت ممکن است توقعات خاصی داشته باشند بنابراین بهتر است جمعی از نهادها و سازمان‌های قرآنی باتوجه به ضرورت‌ها و نیازمندی‌های گوناگون کارشناسی کنند تا نظر جامعی در طراحی متحدالشکل لباس قاریان ارائه شود

سرابی در پاسخ به این سئوال که مسئولیت طراحی لباس متحدالشکل قراء به عهده چه سازمان و یا نهادی است، اظهار کرد: هر کدام از نهادها و سازمان‌های مربوطه با توجه به نیازهای متفاوت ممکن است توقعات خاصی داشته باشند به طور مثال صداوسیما که از قاریان در برنامه‌های مختلف استفاده می‌کند ممکن است یک ضرورت را احساس کند و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضرورت دیگری را در نظر داشته باشد بنابراین بهتر است جمعی از نهادها و سازمان‌های قرآنی باتوجه به ضرورت‌ها و نیازمندی‌های گوناگون کارشناسی کنند تا نظر جامعی ارائه شود.

مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی در پاسخ به این پرسش که استفاده از چه رنگ‌هایی در طراحی این لباس نمایانگر هویت ملی و نماد فرهنگی ایران خواهد بود، گفت: در طراحی و انتخاب رنگ‌، نوع و ویژگی‌های لباس متحدالشکل قاریان باید از منابع اسلامی و روایات قرآنی استفاده شود باتوجه به روایات و آیات قرآن رنگ زرد مورد عنایت قرار گرفته است و به نظر من استفاده از رنگ‌های زرد یا قهوه‌ای می‌تواند مناسب باشد.

وی در پاسخ به این سئوال که چه طرح یا مدلی از لباس برای قاریان و مبلغان پیشنهاد می‌دهید که اصول ملی در آن رعایت شده باشد، اظهار کرد: در این طراحی فرهنگ ایرانی و اسلامی هم‌زمان باید مورد توجه باشد البته لباس‌های ایرانی اصیل، ریشه در آداب و سنن اسلامی دارد مانند عبا و قبا که قبل از کت و شوار در ایران مرسوم بوده است و یا سرپوش که از مستحبات اسلامی است و می‌تواند منابع خوبی برای این طراحی باشند.

سرابی در پایان یادآور شد: معرفی سطوح مختلف قاریان می‌تواند در لباس طراحی شده لحاظ شود به طور مثال تنوع رنگی لباس‌ها در سطوح مختلف و یا حاشیه‌های متفاوت از نظر اندازه و رنگ برای عباها که نشانه‌ای از سطح قاری باشد

 

نوشته شده توسط: محمد کاکاوند | باموضوع: لباس رسمی قاریان قرآن کریم | در تاریخ: آبان ۲۴م, ۱۳۹۰ | نظر دهید

وجود لباس متحدالشکل در هویت‌بخشی قاریان ایرانی موثر است و البته اجرای این طرح ‌برای قاریان و مبلغان قرآن نیازمند فرهنگ‌سازی مناسب است.

«علی‌اکبر ملک‌شاهی» قاری بین‌المللی قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با بیان این مطلب اظهار کرد: لباس متحدالشکل در هویت‌بخشی قاریان ایرانی موثر و مطلوب خواهد بود، برای قاریان باید یک پوشش و وضعیت ویژه‌ایی تهیه شود که البته این جریان در کشور نیازمند فرهنگ‌سازی مناسبی است تا مردم لباس قاریان را وسیله کسب معاش آن‌ها تلقی نکنند.

وی یادآور شد: لباس متحدالشکل موضوع بسیار مطلوبی است چراکه موجب مشخص و برجسته شدن قاریان قرآن کریم در جامعه می‌شود و شکل‌گیری صحیح این مسئله در کشور ما نیازمند اقدامات درست و شایسته‌ای است.

این استاد قرآنی در ادامه گفت: در کشور مصر «عبدالباسط» را به عنوان یک قاری می‌‌شناسند و یک پوشش خاص که ویژه قاریان و مشخص‌کننده قاری بودن آن‌ها است برای آن‌ها طراحی شده درحالی که در کشور ما چنین نیست.

وی در ادامه افزود: قاریان مصری با لباس مخصوص خود از ابهت خاصی برخوردار هستند و هرجا حضور می‌یابند مردم هر کشوری آن‌ها را به عنوان قاری قرآن کریم می‌شناسند چراکه لباس مخصوصشان معرف آن‌ها است و حتی در برخی از کشورها نظیر ترکیه شاهد آن هستیم که نمازگزاران هنگام برپایی نماز در مسجد، کلاهی بر سر می‌گذارند که مشخص کننده آن‌ها است.

 ملک‌شاهی، قاری بین‌المللی قرآن:
قاری فرهیخته قرآن کریم باید قرآن را خوب بفهمد و به درجات و افتخارات مهمی نایل شود یا به عنوان قاری بین‌المللی قرآن کریم مطرح و شناخته شود و نسبت به موضوعات مختلف نظیر حفظ، تفسیر و مفاهیم قرآن کریم نیز آشنایی کافی و لازم داشته باشد و این مسئله نیازمند فرهنگ‌سازی مناسب است

این داور قرآنی یادآور شد: برای قاریان قرآن کریم باید یک لباس مناسب طراحی شود که نشان‌دهنده شخصیت یک قاری باشد تا قاریان برجسته و بین‌المللی به عنوان یک نیروی معنوی، فرهنگی، فرهیخته و ارزشمند در کشور معرفی شوند.

وی درباره ویژگی یک قاری فرهیخته قرآنی اظهار کرد: قاری فرهیخته قرآن کریم باید قرآن را خوب بفهمد و به درجات و افتخارات مهمی نایل شود یا به عنوان قاری بین‌المللی قرآن کریم مطرح و شناخته شود و نسبت به موضوعات مختلف نظیر حفظ، تفسیر و مفاهیم قرآن کریم نیز آشنایی کافی و لازم داشته باشد و این مسئله نیازمند فرهنگ‌سازی مناسب است.

ملک‌شاهی تصریح کرد: طراحی لباس متحدالشکل یک موضوع چالشی و قابل بررسی است که باید به طور اساسی به آن پرداخته شود چراکه قاریان قرآن کریم در ماه‌های رمضان که به کشورهای مختلف جهت تلاوت قرآن کریم و تبلیغ فرهنگ قرآنی سفر می‌کنند، لازم است لباسی که معرف آن‌ها به عنوان قاریان قرآن ایرانی است به تن کنند.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم در پایان گفت: متاسفانه قاریان ایرانی از داشتن لباس متحدالشکل محرومند در حالی که می‌توان با طراحی کلاه و لباس ویژه‌ایی برای آن‌ها، به این جریان شکل مناسبی داد و این مسئله در خارج از کشور برای معرفی یک قاری قرآن ایرانی بسیار مناسب خواهد بود و در داخل کشور نیز برای شأن قاری مطلوب و خوب است.

نوشته شده توسط: محمد کاکاوند | باموضوع: لباس رسمی قاریان قرآن کریم | در تاریخ: آبان ۲۴م, ۱۳۹۰ | نظر دهید

گروه فعالیت‌های قرآنی: لباس قاریان ایرانی باید براساس معیارهای قرآنی و سنت‌های اصیل ایرانی طراحی شود تا در خارج از کشور به عنوان قاری ایرانی شناخته شوند و با قاریان کشورهای دیگر اشتباه گرفته نشوند.

«عباس امام‌جمعه» قاری و داور بین‌المللی قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با بیان این مطلب اظهار کرد: لباس‌هایی که برای قاریان قرآن کریم طراحی می‌شود باید براساس توانایی‌ها و امتیازاتی که به آن‌ها تعلق می‌گیرد، طراحی و تقدیم شود بنابراین طراحی لباس باید به گونه‌ایی باشد که قاری و ایرانی بودن فرد به واسطه آن مشخص شود.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر نیازی به لباس متحدالشکل برای قاریان احساس نمی‌شود چراکه قاری حرفه‌ای در کشور نداریم و در زمینه پرورش حرفه‌ای قاریان اقدامی صورت نگرفته است و قبل از طراحی لباس برای قاریان باید امتیازاتی براساس درجه افراد، برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

این داور بین‌المللی قرآن کریم یادآور شد: طراحی لباس متحدالشکل قاریان و ایجاد جایگاه برای آن‌ها در جامعه نیازمند پرداختن صحیح به موضوع است، لباس قاریان مصری در بین مردم جامعه مصر از جایگاه لازم و قدمت چند صد ساله برخوردار است درحالی که برای این موضوع باید فرهنگ‌سازی لازم در کشور صورت گیرد تا جایگاه خود را بین مردم ایران پیدا کند.

 عباس امام‌جمعه:
طراحی لباس متحدالشکل قاریان ایرانی مسئله‌ای است که بیش از ۱۵ سال درباره آن بحث و گفت‌وگو می‌شود ولی هنوز تصمیم نهایی درباره آن گرفته نشده در حالی که باید ابتدا درباره آن اقدامات زیربنایی صورت گیرد و درجه، رتبه و رده‌بندی قاریان مشخص شود که متاسفانه در این‌باره نقص و کاستی زیادی مشاهده می‌شود

وی در ادامه افزود: طراحی لباس متحدالشکل قاریان ایرانی مسئله‌ای است که بیش از ۱۵ سال درباره آن بحث و گفت‌وگو می‌شود ولی هنوز تصمیم نهایی درباره آن گرفته نشده در حالی که باید ابتدا درباره آن اقدامات زیربنایی صورت گیرد و درجه، رتبه و رده‌بندی قاریان مشخص شود که متاسفانه در این‌باره نقص و کاستی زیادی مشاهده می‌شود.

امام‌جمعه یادآور شد: لباس قاریان ایرانی باید براساس معیارهای قرآنی و سنت‌های اصیل ایرانی طراحی شود تا در خارج از کشور به عنوان قاری ایرانی شناخته شوند و با قاریان کشورهای دیگر اشتباه گرفته نشوند بنابراین لباس قاریان ایرانی باید به گونه‌ایی باشد که معرف ایرانی و قرآنی بودن آن‌ها باشد.

وی در پایان اظهار کرد: در طراحی و ارائه لباس به قاریان قرآن کریم باید نهاد و موسسه‌ای که به این امر مبادرت می‌کند، مشخص شود، همچنین لباس قاریان از جایگاه لازم در کشور برخوردار و این موضوع در بین عامه مردم جای خود را باز کند.

نوشته شده توسط: محمد کاکاوند | باموضوع: لباس رسمی قاریان قرآن کریم | در تاریخ: آبان ۲۴م, ۱۳۹۰ | نظر دهید

کارگروهی از کارشناسان نهادهای فرهنگی کشور به منظور طراحی کارشناسی و کاربردی لباس متحدالشکل ویژه قاریان و مبلغان قرآن باید تشکیل شود.

«سعید رحمانی»، پزشک و قاری بین‌المللی قرآن کریم

«سعید رحمانی» قاری بین‌المللی قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: برای طراحی دقیق و کاربردی لباس قاریان و مبلغان قرآن باید کارگروهی از نهاد‌های فرهنگی کشور مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگانی از قاریان و مبلغان قرآنی، کارشناسان طراحی لباس و روان‌شناسان رنگ تشکیل شود.

وی در پاسخ به این پرسش که برای طراحی لباس قاریان از چه المان‌هایی متناسب با فرهنگ ملی و مذهبی می‌توان بهره گرفت، تصریح کرد: به طور قطع در این طراحی به منظور نزدیکی به وحدت مسلمانان جهان باید در کنار بهره‌مندی از طرح‌های ملی و فرهنگ ایرانی از سبک‌ها و پوشش‌های جهان اسلام نیز بهره‌مند شویم و در کل به تلفیقی از این دو توجه شود.

رحمانی تاکید کرد: به نظر من طراحی یک لباس واحد هم نمی‌تواند جواب‌گوی نیاز قاریان و مبلغان قرآنی باشد و آنان را با محدودیت رو به رو می‌کند در نتیجه بهتر است طراحان دو یا سه مدلی که از یک اصل تبعیت می‌کند را ارائه دهند و قاریان و مبلغان به تناسب مجلس و مستمعان و با توجه به ضرورت زمان و مکان و با ابتکار خود یک مورد را انتخاب کنند.

روانشناسی رنگ در طراحی لباس قاریان لحاظ شود

این پزشک و قاری بین‌المللی قرآن کریم در پاسخ به این سئوال که بهتر است از چه رنگ‌هایی در طراحی لباس متحدالشکل قاریان و مبلغان قرآن کریم استفاده شود، عنوان کرد: استفاده از روان‌شناسی رنگ در کنار توجه به مسائلی چون رنگ‌های پرچم جمهوری اسلامی ایران و رنگ‌های توصیه شده در دین اسلام باید از سوی کارشناسان طراحی لباس لحاظ شود.

 «سعید رحمانی» قاری بین‌المللی قرآن:
طراحی یک لباس واحد هم نمی‌تواند جواب‌گوی نیاز قاریان و مبلغان قرآنی باشد و آنان را با محدودیت رو به رو می‌کند در نتیجه بهتر است طراحان دو یا سه مدلی که از یک اصل تبعیت می‌کند را ارائه دهند و قاریان و مبلغان به تناسب مجلس و مستمعان و با توجه به ضرورت زمان و مکان و با ابتکار خود یک مورد را انتخاب کنند

رحمانی اظهار کرد: بهتر است قالبی در طراحی لباس متحدالشکل برای قاریان و مبلغان قرآن به طور مثال همانند لباس روحانیون در نظر گرفته شود و چند رنگ توصیه شده و انتخاب آن به عهده قاریان و مبلغان باشد تا ملزم به پوشیدن رنگ خاصی نشوند.

وی در پاسخ به این پرسش که نداشتن لباس متحدالشکل برای قاریان و مبلغان ایرانی در خارج از کشور چه پیامدهایی به دنبال خواهد داشت، گفت: شاید مشکلات جامعه قرآنی ما تاکنون فرصت پرداختن به این‌گونه مسائل را فراهم نکرده باشد اما بیش از آن که نداشتن این لباس منفی به نظر برسد و پیامدی داشته باشد می‌توان گفت داشتن لباس متحدالشکل برای قاریان می‌تواند تاثیرات مثبتی به همراه بیاورد.

رحمانی تاکید کرد: با در نظر گرفتن این شرط که حواشی و فرعیات بر اصل غالب نشود، نفس ایده طراحی لباس متحدالشکل برای قاریان و مبلغان مذهبی در خارج از کشور بسیار خوب و اثرگذار خواهد بود.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم در پایان یادآور شد: با وجود مطلوبیت لباس متحدالشکل ویژه قاریان، حافظان و مبلغان قرآنی امیدوارم ساماندهی این امر مستحب، جامعه قرآنی ما را از واجبات تلاوت آیات الهی دور نکند.

 

نوشته شده توسط: محمد کاکاوند | باموضوع: لباس رسمی قاریان قرآن کریم | در تاریخ: آبان ۲۴م, ۱۳۹۰ | نظر دهید

قاریان قرآن کریم که از پوشش متحدالشکل استفاده خواهند ‌کرد باید از رفتار، کردار و برخورد شایسته و قرآنی برخوردار شوند تا در اذهان مردم از این افراد به خوبی یاد شود.

 

«مجید زکی‌لو» استاد دانشگاه جامع علمی‌ _‌کاربردی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با بیان این مطلب اظهار کرد: خداوند درباره لباس در آیه ۲۶ سوره مبارکه اعراف فرموده: «یَا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاسًا یُوَارِی سَوْءَاتِکُمْ وَرِیشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَىَ ذَلِکَ خَیْرٌ ذَلِکَ مِنْ آیَاتِ اللّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ» ای فرزندان آدم به راستی ما برای شما لباسی فرو فرستادیم که هم زشتی‌های شما را می‌پوشاند و هم زینت شماست ولی جامه تقوا همان بهتر است، این از نشانه‌‌های خداست باشد که پند گیرند؛ بنابراین ملبس شدن به تقوا بهترین پوشش برای انسان است.

وی در ادامه افزود: نشان آدمیت لباس ظاهری نیست بلکه فرد باید بر باطنش لباس زیبا بپوشاند و احساس می‌کنم که برای تربیت قرآنی قاریان کالج، دانشکده یا مرکزی لازم است، تاسیس شود تا قرآن‌آموزان با طی کردن دوره‌های ویژه‌ای، روش و منش قرآنی را فرا گرفته و از این لحاظ تایید شوند سپس لباس قاری قرآن کریم را به تن کنند.

استاد دانشگاه جامع علمی‌ _‌کاربردی درباره طراحی لباس متحدالشکل قاریان قرآن ایرانی اظهار کرد: با اصل موضوع طراحی لباس متحدالشکل برای قاریان قرآن ایرانی مخالفم چراکه جامعه ما با جامعه مصر(عرب‌هایی که در مصر حضور دارند و در این زمینه از قدمت دیرینه‌ای هم برخوردار هستند) فرق می‌کند و نیز حساسیت‌هایی که مردم کشورمان نسبت به لباس و پوشش دارند در آن‌جا مشاهده نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: قاریان باید ابتدا روش، منش، سیره و رفتارشان براساس قرآن باشد و اگر یک رفتار و حرکت ناپسندی حتی از روی غفلت و سهوی از قاری قرآن کریم سر بزند در بین مردم تبعات منفی به دنبال خواهد داشت که جبران‌پذیر نیست بنابراین باید با برنامه‌ریزی اساسی و اصولی به این موضوع پرداخته شود.

مشاور اجرایی سازمان دارالقرآن الکریم یادآور شد: برای روحانیان لباس ویژه‌ایی که مشخص کننده آن‌ها است طراحی شده و حتی در بین عامه مردم به عنوان لباس پیغمبر(ص) مطرح است البته روحانیان قبل از به تن کردن این لباس چندین سال به فراگیری دروس اخلاق می‌پردازند و با مباحث کامل سیره اهل بیت(ع) به طور کامل آشنا می‌شوند تا با برخورداری از منش و رفتار مناسب و استفاده از لباس روحانیت تاثیر شایسته‌ای در جامعه داشته باشند و وقار را حفظ کنند.

وی در ادامه گفت: قاریان قرآن کریم ابتدا باید با اخلاق و سیره اهل بیت و قرآن کریم آشنا شوند و متاسفانه جایی برای تربیت قرآنی قاریان وجود ندارد مگر این‌که برای رفع این معضل دانشکده یا مرکزی جهت برپایی دوره‌های تربیت قرآنی و اسلامی برای قاریان قرآن کریم ایجاد شود تا قاریان از لحاظ اخلاقی مورد تایید قرار گرفته سپس لباس قاری ایرانی را به تن کنند.

 مشاور اجرایی سازمان دارالقرآن الکریم:
قاریان باید ابتدا روش، منش، سیره و رفتارشان براساس قرآن باشد و اگر یک رفتار و حرکت ناپسندی حتی غفلتا و سهوا از قاری قرآن کریم سر بزند در بین مردم تبعات منفی به دنبال خواهد داشت که جبران‌پذیر نیست بنابراین باید با برنامه‌ریزی اساسی و اصولی به این موضوع پرداخته شود

زکی‌لو تصریح کرد: با توجه به تجربه ۳۰ سال تلاوت قرآن کریم این مطلب را عنوان می‌کنم، قاریان قرآن کریم در حد صوت و لحن و در سطح بالا هم با ترجمه و مفاهیم ساده قرآن کریم آشنا هستند و کمتر قاری در حوزه تحصیل کرده بنابراین قاریان قرآن کریم که از پوشش متحدالشکل قاریان استفاده خواهند ‌کرد باید از رفتار، کردار و برخورد شایسته و قرآنی برخوردار شوند تا در اذهان مردم از قاریان به خوبی یاد شود بنابراین به نظرم بهترین لباس برای قاریان قرآن کریم لباس تقوا است.

وی در ادامه افزود: اگر فقط به فکر طراحی لباس متحدالشکل برای قاریان قرآن کریم بدون در نظر گرفتن تحول باطنی آن‌ها باشیم، در این‌باره با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم شد و این موضوع پسندیده نیست و البته خوشبختانه در بین قاریان افرادی خوش برخورد و با اخلاق نیکو و پسندیده هم وجود دارد ولی بعضی از کاستی‌ها در حوزه مسائل قرآنی موجب می‌شود که با تامل بیشتری به این موضوع پرداخته شود.

این داور بین‌المللی قرآن کریم تاکید کرد: برای طراحی لباس متحدالشکل قاریان در قرآن کریم معیارهای مناسبی وجود دارد و امام حسین(ع) هم در روز عاشورا به جهت این‌که کافران لباس‌هایشان را غارت نکنند لباس کهنه‌ای خواست که لباس دوران جوانی ایشان را که برایش تنگ شده بود، مهیا کردند و حضرت سیدالشهداء(ع) فرمودند: «لباس تنگ (چسبان) لباس اهل مذلت است و من این لباس را نمی‌پوشم» بنابراین تمام این موارد را باید مدنظر داشت.

وی در ادامه اظهار کرد: در فقه اسلامی هم درباره لباس مواردی داریم که طراحان می‌‌توانند علاوه بر استفاده از آن و براساس سنت‌ها، موازین و معیارهای ایرانی به طراحی لباس متحدالشکل قاریان قرآن ایرانی اقدام کنند تا لباس نشانه اسلامی و ایرانی بودن قاری قرآن کریم باشد البته با شرایط فعلی یک قاری باید خط‌‌شکنی‌ کند و با پوشش مخصوص قاری قرآن کریم، توانایی حضور در جامعه را داشته و این موضوع به زمینه و فرهنگ‌سازی مناسب و گذشت زمان نیاز دارد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد