زندگینامه استادحاج حامد شاکرنژاد

سلام

با توجه اینکه زندگی نامه ناقصی از قاری خوب کشورمان استاد حاج حامد شاکرنژاد در فضای اینترنت وجود داشت تصمیم گرفتم زندگی نامه ایشون رو کامل تر و به صورت متفاوت بنویسم.فعلا قسمت اولش رو بخونید:

حاج حامد شاکرنژاد در سال 1362 در خانواده ای مذهبی و قرآنی  در جوار  حضرت امام رضا علیه السلام پا به عرصه وجود نهاد؛از آنجا که پدر بزرگوار ایشان حاج محمد شاکرنژاد از اساتید بسیار خوب کشورمان هستند از همان ابتدای تولد حامد به فکر تربیت و آموزش قرآنی فرزندشان به روش  صحیح بودند همانطور که حاج حمید را اینگونه تربیت کردند.

این بزرگوار هیچ وقت حامد را مجبور به تلاوت و یادگیری قرآن نکرد بلکه از آنجایی که  دائما موسیقی روح بخش قرآن در فضای منزل طنین انداز بود حامد به مرور خود به خود علاقمند به تلاوت قرآن شد،به طوری که  وقتی فقط 5 سال سن داشت به خوبی مصطفی اسماعیل را تقلید میکرد.بعدها به دلیل استعداد خوب حامد پدرش تصمیم گرفت او را به محضر اساتیدی همچون حاج محمود فرقانی و سید مرتضی  و سید مجتبی سادات فاطمی بفرستد.حامد کم کم  در محافل مختلف قرآنی در مشهد مقدس حاضر شد و تلاوت های بسیار زیبایی را از خود به جا گذاشت اما به هر حال کودک بود و شیطنت های خاص خود را داشت، حاج محمد اینجا هم خوب اندیشیده بود و حامد را تشویق می کرد؛یک بار به حامد گفت: اگر تلاوت حجرات– ق مصطفی اسماعیل را خوب تقلید کنی برایت ماشین کنترلی می خرم و اینطور هم شد.

حامد پس از اینکه در مسابقات مختلف کشوری مقام نخست را کسب کرده بود در سن 11 سالگی برای شرکت در مسابقات بین المللی به عربستان رفت؛مسابقاتی که مخصوص بزرگسالان و ملاک شرکت در آن حفظ بودن 5 جزء از قرآن بود.الحق که در این مسابقه هم خوب درخشید طوری که پادشاه وقت عربستان(لعنة الله علیه) را به وجد آورد و علاوه بر جایزه مادی اجازه داد حامد یک ساعت در خانه کعبه به راز ونیاز بپردازد؛ او اولین وکوچکترین قاری ایرانی بود که وارد خانه خدا میشد.

اما حامد مثل بقیه قراء نبود که مسابقات را پایان کار بداند ، او به خوبی فهمیده بود که باید راهی دیگر را برود و مصر را پشت سر بگذارد،این راه را بنابر توصیه های امام خامنه ای(حفظه الله) دنبال کرد همانطور که در مورد تقلید از مصطفی اسماعیل در سنین کودکی امر مولای خود را لبیک گفته بود.عزم خود را جزم کرد و ادامه داد، در حالی که خوب درس میخواند 500 تلاوت از مصطفی اسماعیل را تقلید کرد و حدود 1500 تلاوت از دیگر قراء را موشکافی و تجزیه و تحلیل کرد.خودش می گوید برنامه ای منظم برای تمرین داشتم،اگر به جز مصطفی اسماعیل قاری دیگری را تقلید میکردم شاید خیلی زود رسانه ای میشدم اما هدفم این نبود و در این راه صبر کردم،نوارها را در آن زمان به سختی تهیه میکردم و پس از تقلید الحان آن ها را تعمیم میدادم به دیگر آیات که روزانه حدود 10 صفحه  جزء برنامه کاری من بود؛می گوید دلیل این که اینقدر روان تلاوت میکنم این است که مصحف شریف را در آن دوران حدود پانزده شانزده بار به صورت تحقیق خواندم.

ایشان بعدها از تلاوت های کامل یوسف،محمد رفعت،محمد عمران،عبدالباسط،علی البناء و..الگو برداری کرد و ریتم های آن را تغییر داد.در حالی که فقط هفده،هجده سال داشت ترکیبی خوان ماهری شده بود اما ترکیبی خواندن هم هدف اونبود، بنابر توصیه های مقام معظم رهبری دنبال چیزی والاتر بود.همین باعث شد که بیشتر تلاش کند و نصیحت های پدرانه رهبری را به خوبی عمل کند؛دنبال معنا محوری هم رفت. آقا گفته بود طوری بخوان که الحان،صوت،تجوید و... مطابق با معنا باشد.او هم خوب گوش کرد.

ثمره این زحماتش این شد که حالا استادی شده برای خودش،قاریان و قرآنیان خارج از کشور از او با عنوان سلطان القراء،شمس القراء و... یاد می کنند.استاد حامد شاکرنژاد دیگر برای خودش صاحب سبکی شده، آری درست خواندید (صاحب سبک)!او همانند سبک مصطفی اسماعیل،عبدالباسط،منشاوی،شحات انور و... سبک خاص خودش را دارد.شاید این حرفم برای برخی ها خیلی سنگین باشد اما واقعیتی است که مجبورند قبول کنند.دیگر باید اینطوری بگوییم: سبک شاکرنژاد! ای خدای بزرگ آخر اخلاق قرآنی کجا رفته؟ای پروردگار قرآن آخر چرا باید آنهایی که خود را استاد می نامند از روی حسادت و یا... این همه سنگ جلوی پای این افتخار شیعه بیندازند؟خداوندا از شما عذر خواهی میکنیم! ما را به خاطر این ها عقاب نکن!این هایی که از قرآن فقط تجوید و لحن وصوت را فهمیده اند و خود را محدود به این ظواهر کرده اند!این هایی که هدف را گم کرده اند!این هایی که قرآن را مهجور کرده اند!نمی خواهند ببینند که یک قاری شیعه به این حد رسیده که خود را از این ظواهر جدا کرده و فقط برای رضای تو میخواند،که اگر برای رضای تو نبود هیچ وقت نمی توانست جلوی این همه جفا و حرف های بی پایه دوام بیاورد و به این جا برسد!ای خداوند آسمان ها و زمین او فقط به پشتوانه تو توانسته به این حد برسد!بگذریم...

شیخ حامد شاکرنژاد همواره مورد تفقد امام خامنه ای(حفظه الله) قرار دارند و هر ساله بارها و بارها در جلسات عمومی و خصوصی در محضر معظم له به تلاوت قرآن می پردازند و در این تلاوت ها می توان لبخند رضایت را در چهره رهبر مسلمین جهان دید.

استاد حاج حامد شاکرنژاد بارها و بارها در داخل و خارج کشور با تلاوت هایش تعجب همگان را برانگیخته که چگونه با توجه به معنا می خواند طوری که انگار همین حالا آیه نازل شده است و چگونه فنون مختلف تلاوت را با استادی تمام به کار میبندد تا تلاوتی مورد رضایت خدا داشته باشد.تلاوت های اوموجب مسلمان وشیعه شدن غیر مسلمانان شده است، از جمله آن زن مسیحی که داستانش را شنیده اید.

حاج حامد شاکرنژاد اولین شخص قرآنی است که در بنیاد ملی نخبگان به عنوان نخبه انتخاب شد و باعث شد از  خدمت سربازی معاف شود.ایشان دارای کارشناسی مدیریت بازگانی هستند  و به گفته خودشان قصد ادامه تحصیل دارند اما به علت مشغله زیاد و سفرهای متعدد قرآنی فعلا این امر میسر نشده است.هر کس که ایشان را می شناسد از اخلاق بسیار خوب ایشان می گوید. ایشان با تواضع بسیار حتی  در دور افتاده ترین روستاهای کشور حاضر می شوند و به تلاوت قرآن میپردازند و تا زمانی که مستمعین درخواست ادامه تلاوت را دارند تلاوت را تمام نمی کند.شیخ حامد دیگر در بین قرآنیان و مردم  یک چهره دوست داشتنی می باشد

خداوند ان شاءالله این عامل به قرآن را  در پناه خودش حفظ کند.

منتظر قسمت دوم این زندگی نامه باشید ...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد