بسم الله الرحمن الرحیم
![]() مهدی (عج) در کتب اسمانی | ![]() ولایت فقیه |
نشانه های ظهور | مرکز سکونت و ظهور حضرت |
در این بخش ______________ منبع : سایت عاشورا_________________________ یاعلی
امام مهدی (عج) در کتابهای آسمانی
با اینکه کتابهای فعلی آسمانی از تحریف در امام نمانده اند ، در آنها به
پاره ای از حقایق بر می خوریم که اگر چه به تنهایی برای اثبات این واقعیت
مفید واقع نمی شوند ، اما می توانند برای احتجاج با کسانی که به همان آیین
مومن هستند موثر باشند آنچه در سطور بعد می آید قسمتهایی از کتابهای آسمانی
درباره امام مهدی (ع) است :
1. «صدیقان زمین را تا ابد وارث گردند» (کتاب مزامیر ، مزمور سی وهفتم)
بعلاوه این کتابها جزئیات بسیاری را درباره اوضاع آخرالزمان در بردارند که
موید مطالبی هستند که در احادیث مسلمانان یاد شده است . سپس می گوید : «اما
اشرار همگی نابود می شوند».
2. «وای بر امت خطاکار ، مردم گرانبار گنهکار ، تبار بدکنندگان ، فرزندان مفسدان ، پروردگار را وانهادند ...».
تا آنجا که می گوید: « ... سرزمین شما را غریبان پیشاروی شما می خوردند و
آن همچون واژگونی بیگانگان ویران گردیده است . پس از این به یار عدل و شهر
امن مسمی خواهید شد». (کتاب اشعیاء ، اصحاح اول)
3. پس پرچمی برای امتهای بعید بر افرازد . برای آنها از نقطه دور دست زمین
بانگ می زند . آنها ناگهان با عجله می آیند در حالی که میانشان نه وامانده
ای است و نه افتاده ای». (اصحاح پنجم)
«تا آنکه شهرها ویران و بی سکنه و خانه ها بی مردم شوند . زمین ویران و
خراب گردد و خداوند انسانها را دور گرداند و خرابی در زمین فزونی می گیرد و
اگر در آن زندگی باقی می ماند ، پس آن نیز ویران می شود و مثل چنار و بلوط
که چون بریده شوند ، کنده آنها باقی می ماند ، کنده آن ذریت مقدس خواهد
بود». (کتاب اشعیاء، اصحاح ششم)
4. خدای آسمان مملکتی را بر پای می دارد که هرگز منقرض نمی شود و پادشاهی
آن به مردم دیگر واگذار نمی شود . تمام این ممالک نیست و نابود می شوند اما
این مملکت تا ابد پابرجا می ماند». « ... خوشا آنکه منتظر ماند». (کتاب
حجار- اصحاح دوم)
5. «پروردگار سپاهیان گفت . این بار پس از اندکی آسمانها و زمین و دریا و
خشکی را می گردانم و تمام امتها را به لرزه در می آورم و پس از آن تمام
امتها می آیند و این خانه را پر می کنند». (کتاب حجی ، اصحاح دوم)
ظهور امام زمان در نزد ائمه (ع) «قیامت صغری» قلمداد می گردد چون از هر امت ، شاهدی برانگیخته می شود .
________________________________________________________ ظهور اقا صلوات____
غیبت کبری ، و ولایت فقیه
پس از وفات علی بن محمد سمری چهارمین نایب خاص حضرت مهدی (ع) در نیمه شعبان
سال 329 هجری ، غیبت کبری آغاز شد ، و این غیبت تا ظهور امام عصر (ع)
ادامه دارد ، در این عصر ، دیگر امام زمان (ع) نایب خاصی ندارد ، و امور
مردم به فقهای جامع الشرائط که ما از آن به ‹‹ولایت فقیه›› تعبیر می کنیم ،
سپرده شده است.
در عصر غیبت کبری ، توده مردم از اقامتگاه امام مهدی (ع) بی خبرند ، و از
حضور در محضر آن بزرگوار محرومند ، و مطابق بعضی از روایات ، همواره سی تن
از شیعیان و نزدیکان در محضر آن حضرت هستند ، هرگاه عمر یکی از آنها به
سرآید ، یکی دیگر به جای او تعیین می شود و این افراد به عنوان ‹‹اوتاد››
نام برده می شوند .
در این عصر ، امور و شئون سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی ، و برنامه های عملی
مردم تحت نظارت و رهبری ولی فقیه ، مجتهد جامع الشرایط اداره می شود .
اسحاق بن یعقوب می گوید : از عثمان بن سعید نخستین نایب خاص امام زمان حضرت
مهدی (ع) خواستم تا نامه مرا به آن حضرت برساند ، در آن نامه پرسیده بودم :
در عصر غیبت (کبری) به چه کسی مراجعه کنیم ، امام زمان (ع) با خط خودشان ،
در پاسخ سوال من ، چنین مرقوم فرمود:
و اما الحودث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه احادیثنا ، فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله علیهم .
‹‹... در حوادث و رخدادها به راویان حدیث ما (فقها) مراجعه کنید ، که آنها حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر آنها می باشم.››
امام حسن عسکری (ع) فرمود :
فاما من کان من الفقهاء صائناً لنفسه ، حافظاً لدینه مخالفاً علی هواه ، مطیعاً لامر مولاه ، فللعوام ان یقلدوه .
‹‹هر کدام از فقها که نگهدارنده نفس خود از انحراف و گناه ، و نگهبان دین
خود و مخالف هوای نفس خود و مطیع فرمان مولایش خداست ، بر مردم لازم است که
از او تقلید کنند.›› (احتجاج طبرسی، ج2، ص263)
دلایل ولایت فقیه ، بسیار است و اینجا جای بحث و شرح آن نیست ، یکی از آن
دلایل ، حدیث ‹‹مقبوله عمربن حنظه›› است که مورد قبول علما و فقها می باشد ،
در این حدیث ، امام صادق (ع) در مورد متابعت از فقیه جامع الشرائط فرمود :
____________________________________________ سلامتی و طول عمر ولی فقیه صلوات
نشانه های ظهور
در این مقاله از برخی نشانه ها که پیش از ظهور حضرت قائم (ع) تحقق می یابد ، سخن می گوییم .
نشانه هائی همچون فراگیر شدن فساد و ستم در تمام زمین و گسترش فحشا و
گردنکشی و دگرگونیهای آسمانی و قحط شدید و جنگهای خونین که دو سوم از
ساکنان روی زمین را در کام خود فرو می برد ، و ظهور کسی که دجال خوانده می
شود و مردم را به باطل دعوت می کند و آنها نیز به گرد وی جمع می شوند و
بالاخره ادعای بعضی که می گویند او مصلح اکبر است و سپس ناکامی او در متحقق
ساختن مدعایش . ما در ذکر این نشانه ها به استناد روایاتی که از پیامبر
گرامی و ائمه اطهار (ع) تکیه می کنیم .
1. رسول خدا (ص) فرمود :
«مهدی این امت از ماست ، هنگامی که هرج و مرج دنیا را فراگیر و فتنه ها
آشکار گردند و راهها نا امن شود و برخی از مردم بر برخی دیگر هجوم برند .
پس بزرگ به کوچک رحم نکند و کوچک بزرگ را احترام نکند در این هنگام خداوند
مهدی ما را مبعوث فرماید . او نهمین کس از فرزندان حسین (ع) است . دژهای
ضلالت و دلهای بی خبر را بگشاید ، در آخر الزمان به کار دین پردازد چنانکه
من در اول الزمان بدان پرداختم ، زمین را از عدل و داد پر کند ، چنانکه از
ظلم و بیداد پر شده باشد».
2. همچنین پیامبر گرامی در حدیثی طولانی که آن را از امام علی (ع) نقل کرده
است فرمود : «سپس ندایی برخیزد که از دور شنیده شود چنانکه از نزدیک شنیده
می شود این ندا رحمت است بر مومنان و عذاب است بر کافران . (امام گوید) :
پرسیدم : این ندا چیست؟ فرمود : سه نداست در ماه رجب نخستین آنها این است :
لعنت خدا بر ستمگران . و دومی این است : نزدیک شونده نزدیک شد و سومی این
است : پیکر آشکاری را با طلیعه خورشید می بینند (که می گوید) : هان که
فلانی مبعوث شد و نسب او را تا علی ذکر می کند . هلاک ستمگران در این روز
است و در این هنگام گشایش حاصل می شود . عرض کردم : ای رسول خدا! پس از من
چند امام خواهد بود ؟ فرمود (ع) : پس از حسین 9 امام که نهمین آنان قائم
ایشان است».
3. در حدیث دیگری از رسول خدا (ص) نقل است که فرمود : عرض کردم ای خدای من و سرورم ! چه وقت مهدی ظهور خواهد کرد ؟
خداوند وحی فرمود :
« این امر هنگامی روی دهد که علم کنار رود و جهل آشکار گردد ، قاریان
(قرآن) فزون شوند و عمل به آن اندک شود . کشتار زیاد شود و فقیهان هدایتگر
کم شوند ، و فقیهان گمراه و خائنان زیاد شوند ، شاعران فراوان گردند ، امت
تو قبرهایشان را مسجد گیرند.( مقصود عبادت اشخاص است که شرک به خداست و
ربطی به تقرب به خدا از طریق توسل به قبول صالحان که سنت اسلام و مسلمین از
آغاز بر آن است ، ندارد ) مصحفها و مسجدها زیور و زینت داده شوند (مقصود
از زیور و زینت دادن مصحفها و مساجد این است که مسلمان به هنگام ظهور تنها
به مظاهر توجه دارند نه به حقایق و محتواها) ، ستم و تباهی فزونی گیرد ،
نیرنگ آشکار شود و کار امت بدان وابسته شود ، نهی از معروف شود و مردان به
مردان و زنان به زنان اکتفا ورزند ، امیران کافر باشند و دوستانشان فاجر و
یارانشان ستمگر ، و صاحبنظرانشان فاسقان . در این هنگام سه نشانه پدید
خواهد آمد . خسوفی در مشرق و خسوفی در مغرب و خسوفی در جزیره العرب . و نیز
در بصره به دست یکی از افراد نسل تو که زنگیان او را پیروی می کنند ،
خرابی پدید آید . و مردی از تبار حسین به علی خروج می کند ، و دجال ظاهر می
شود ، از مشرق از سجستان ، خروج می کند و سفیانی ظاهر می شود».
4. آن حضرت در حدیثی در این باره نیز می فرماید :
«به خاطر داشته باش ... علامت ظهور حجت این است که چون مردم نماز را
میراندند و امانت را ضایع کردند و دروغ را روا شمردند و ربا خوردند و رشوه
ستاندند و ساختمانها را محکم ساختند و دین را به دنیا فروختند ، سفیهان و
نابخردان را به کار گرفتند و با زنان رایزنی کردند ، پیوندهای خویش را قطع
کردند ، پیرو هواها شدند ، و خونها را کوچک شمردند ...
... حلم ، ضعف باشد و ستمگری فخر ، امیران فاجر باشند و وزیران ستمگر ،
کارگزاران قوم خائنان باشند و قاریان فاسقان ، گواهی به ناحق آشکار گردد و
گناه و تباهی و بهتان و گناه و طغیان فزونی پذیرد ، و مصحفها و مسجدها زینت
و زیرو داده شوند و مناره ها بلند ساخته شود ، و اشرار قدردانی شوند ،
وصف بندیهای بسیاری می شود ، تمایلات مختلف شوند ، و پیمانها زیر پا نهاده
شوند ، و آنچه وعده داده شده نزدیک شود ، زنان به خاطر حرص به دنیا با
شوهرانشان در تجارت مشارکت کنند و بانگ فاسقان بلندی گیرد ، و سخن آنان
اطاعت شود ، و رهبر قوم پست ترین آنها باشد ، و از ترس شر گنهکار از او
بترسند و پرهیز کنند ، و دروغگو را تصدیق نمایند و خائن را امین شمارند ، و
اسباب و آلات موسیقی فراهم کنند ، و آخر این امت اول آن را نفرین فرستد ،
زنان خود را همانند مردان سازند و مردان به زنان همانند شوند ، و شاهد ، بی
آنکه از او شهادتی خواسته باشند گواهی دهد ، و برای غیر دین به تفقه
بپردازد ، و کار دنیا بر آخرت ترجیح داده شود ، و پوست میش بر گرگها
بپوشانند حال آنکه دلهایشان بویناک تر از مردار باشد ، در این هنگام است
الوحی الوحی ، العجل العجل . در آن روز بهترین خانه ها بیت المقدس خواهد
بود و بر مردم زمانی خواهد آمد که هر کس آرزو می کند ، ای کاش او هم یکی از
ساکنان بیت المقدس بود».
5. آن حضرت همچنین در این باره فرمود :
«خروج قائم را ده علامت باشد ، نخستین آنها شکافتن پرچمها و کوچه های کوفه ،
و تعطیلی مسجدها ، و نرفتن حاجیان به حج ، و خسف و قذف در خراسان ، و طلوع
ستاره دنباله دار ، و نزدیک شدن ستارگان ، و هرج و مرج ، و قتل و غارت .
اینها ده نشانه اند . از یک نشانه تا نشانه دیگر شگفتی است . پس چون نشانه
ها تمام و کامل گردند قائم ما قیام خواهد کرد».
_____________________________________________________________ یاعلی.صلوات
تگاه حضرت مهدی و مرکز ظهور و سکونتش :
امام قائم (ع) اکنون کجاست؟ آیا همسر و فرزند دارد؟ هنگام ظهور از کجا ظهور
می کند؟ و در کجا قیام می نماید؟ کی و در چه روز؟ و مرکز حکومتش کجاست؟
برای پاسخ به این پرسشها ، ناگریز باید از روایات و گفتار پیامبر (ع) و
امامان (ع) استفاده کرد مطابق بعضی از روایات ، آن حضرت همه ساله در مراسم
حج شرکت می نماید .
همچنین هرجا که بخواهد ، به خصوص در کنار قبر امامان (ع) و مکانهای شریف ، خواهد رفت.
او بر اساس برنامه های اسلام ، دارای همسر و فرزند خواهد بود ، چنانکه در بعضی از دعاها به اهل بیت (ع) آن حضرت اشاره شده است .
و در مورد اقامتگاه او چندین مکان در روایات ذکر شده مانند : مدینه ، دشت
حجاز ، کوه رضوی ، کرعه (قریه ای در یمن) و سرزمینهای دوردست . از جمله
روایت شده : ‹‹حضرت مهدی (ع) و فرزندانش در جزیره های بسیار بزرگ و پهناور
در دریا زندگی می کنند .
و مطابق روایت ‹‹علی بن فاضل مازندرانی›› که در نجف اشرف سکونت داشته ، حضرت مهدی (ع) و یاران و فرزندانش در جزیره خضراء است .
داستان علی بن فاضل مازندرانی ، به طور مشروح در کتاب اثباه الهداه ، ج7 ص371 آمده است ، که فشرده آن بعداً خاطرنشان می شود .
در مورد جزیره خضراء ، بحث و گفتگو بسیار است ، بعضی از دانشمندان از قراین
و ویژگیها ، حدس زده اند که جزیره خضراء ، همان ‹‹مثلث برمودا›› است که از
عجیب ترین و مرموزترین مکانهای روی زمین است و در دل غربی ترین اقیانوس
اطلس قرار دارد .
از عجائب مثلث برمودا اینکه : هر هواپیما یا کشتی به حدود آن برود ، به طور
اسرار آمیزی ناپدید می گردد ، و جالب اینکه آبهای آن سفید است ، و هر روز
خبر غرق شدن تعداد تازه ای از کشتیهای اقیانوس پیما در آبهای سفید مثلث
برمودا ، به گوش رسیده و می رسد .
امام باقر (ع) در ضمن گفتاری فرمود : ‹‹سپس مهدی آل محمد (ع) به کوفه باز می گردد ، و 313 نفر اصحاب خاص خود را به سوی تمام نقاط جهان می فرستد (که هر کدام حاکم یکی از بخشهای جهان خواهند شد) حضرت مهدی (ع) دستی روی شانه ها و سینه های آن 313 نفر می کشد ، پس از این لطف و عنایت ، آن 313 نفر آن چنان در سطح عالی از مقام و کمال قرار می گیرند ، که در شناخت احکام و امور و قضایا هرگز درمانده نخواهند شد.›› (الامام المهدی من المهدالی الظهور،ص543)
___________________________________________ بر قامت دلربای مهدی صلوات.