انتظار، سرفصل امید به آیندهای
روشن و مایه عشق و شور و امید و تلاش برای آمادهسازی خود و جامعه برای آمدن و
ظهور امام منتظر است. انتظار، هرگز یک روحیه بازدارنده، فلجکننده و یأسآور نیست،
بلکه موجب دورکردن عنصر بدبینی به آینده، از نهاد انسان در جامعه بشری است.
انتظار، معیار ارزش انسانها است. آرزوها و آمال انسانها معیار خوبی برای سنجش میزان
رشد و تعالی آنها است. آرزوهای متعالی، حکایت از کمال روح و رشد شخصیت انسانها میکند؛
برعکس آرزوهای حقیر و بیارزش، نشان از بیاهمیتی و رشدنیافتگی افراد دارد.
آرزوها، انسان را به حرکت وا میدارد.
انتظار، اعتراض دائمی
برضد بیعدالتیها است؛ نجات از سکون و رکود است، در صحنهبودن است. انتظار، نقش
مهمی در سازندگی، پویایی و اصلاح فرد و جامعه در زمان غیبت دارد. اگر انسان منتظر،
به وظایفی که برای او شمرده شده است عمل کند، به الگوی مطلوب انسان دیندار دست مییابد.
انتظار مهدی عجل الله
تعالی فرجه الشریف اقتدای به او، بیعت با او و سرسپاری به فرمان او است؛ سنگربانی
عقیده، مرزبانی اندیشه و مبارزه در راه پاسداری از حریم دین و ولایت است. انتظار
فرج، کار است، حرکت است، تلاشی هدفمند است و با بیهدفی، سکون و تنآسایی سازگاری
ندارد. مگر میشود در انتظار سرسبزی روزگاران بود و در فصل برگریزان، از پا نشست؟
منتظر، تلاشگری نستوه است
که برابر هر انحرافی میایستد و با الهام از شیوه و آیین امام و مقتدای مورد
انتظار خویش، در راه اصلاح خود و جامعهاش به جهاد و مقاومت میپردازد. از آن زمان
که فرشتگان الهی به امر خدا، برابر حضرت آدم علیه السلام سر به سجده فرود آوردند،
بحث از انتظار موعودی از سلاله آخرین پیامبر الهی به میان آمد. دیگر این، وظیفه
تمام فرستادگان آسمانی شد که منتظر باشند و دیگران را هم به انتظار دعوت کنند. آن
زمان که لوط، برابر فاسدان قوم خود قرار گرفت و گفت: «کاش برای مقابله با شما قدرتی
داشتم یا به تکیهگاهی استوار پناه میجستم»(1) اندیشه انتظار
قائم، در روح و جانش جاری بود. امام صادق علیه السلام فرمود:
حضرت لوط علیه
السلام این سخن را نگفت، مگر برای تمنای دسترسی به قدرت قائم ما. و آن تکیهگاه
استوار، چیزی نبود، جز استواری و توانایی یاران او ... (2).
انتظار، در زمان غیبت و
عدم حضور ظاهری امام در جامعه، به نوعی، اعلام پذیرش ولایت و امامت آخرین وصی پیامبر
خاتم صلی الله علیه و آله و سلم است و همین انتظار موجب میشود ارتباط شیعیان با
امامشان ـ اگرچه به صورت ارتباط قلبی و معنوی ـ حفظ شود.
اما
بهراستی منتظر واقعی کیست؟...
منتظر
واقعی، کسی است که به امامش معرفت داشته باشد؛ یعنی اعتقاد به ولایت و معرفت به
شخصیت او. اعتقاد به ولایت، تعهد و پیمانی است که جز با اطاعت کامل نمیشود. کسی
منتظر واقعی است که علاوه بر خودسازی به دیگرسازی نیز بپردازد، تا از این طریق، زمینههای
ظهور آن حضرت را فراهم سازد.
پیامبر اکرم صلی الله علیه
و آله و سلم پیش از اینکه ستاره پرفروغ امامت امامان علیهم السلام طلوع کند، برترین
جهاد امتش را انتظار فرج دانسته است؛ زیرا انتظار فرج، انتظار جهاد و انقلابی عظیم
بر ضد تمام ظلمها و جنایتها و اجرای عدالت به تمام معنا در سراسر جهان است. حضرت
علی علیه السلام در حدیثی فرموده است:
کسی که در انتظار اقامه
نماز به سر برد، در طی زمان انتظارش، در حال نماز به شمار میرود.(3)
پس کسی که در انتظار اقامه
دین حق و برپایی دستورهای الهی در سراسر جهان است، چه پایگاه و منزلتی دارد؟ در
زندگی ظاهری دنیا، هر امام، در عصر خود به حمایت و یاری پیروان و شیعیان خود نیاز
دارد. امام، اگر علی علیه السلام هم باشد، اگر حمایتگری نیابد و شاهد خیانت دوستان
باشد، مجبور به خانه نشینی است، تا چه رسد به امامی که در غیبت بهسر میبرد و
انقلاب بسیار عظیمی در پیش دارد که فقط با حمایت پیروان و شیعیانش تحقق خواهد پذیرفت.
اگر منتظر بازگشت یوسف
زهراییم، آیا آماده استقبالیم؟...
عاشق و دلباخته گل نرگس،
منتظر نشانه و علامت نیست؛ بلکه منتظر خود حضرت است و میداند این آمادگی، جز با
اطاعت از فرامین آن امام بزرگوار، بهدست نمیآید.
حضرت ولی عصر عجل الله
تعالی فرجه الشریف فرمود:
پس هر یک از شما باید به
آنچه به وسیله آن به دوستی ما نزدیک میشود عمل کند و آنچه از جانب او، ما را به
خشم و ناراحتی نزدیک نماید دوری کند؛ زیرا فرج ما آنی و ناگهانی فرا میرسد.
این حدیث، وظیفه ما را به
خوبی مشخص میکند و ما را متوجه این امر میکند که در هر حال باید آماده ظهور حضرت
باشیم. امام صادق علیه السلام فرموده است:
برای ظهور و قیام حضرت
قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف خود را مهیا سازید؛ گرچه این آمادگی در حد فراهم
کردن یک تیر باشد.(4)
حضرت، برای برپایی عدالت،
قیام مسلحانه میکند. در حقیقت، این حدیث میخواهد بگوید کسی که طالب ظهور آن حضرت
است، باید در جهت زمینهسازی نهایت جهاد و کوشش را بنماید.
امام هادی علیه السلام
فرمود:
قائم آل محمد، مهدی عجل
الله تعالی فرجه الشریف است که واجب است در زمان غیبتش منتظر او باشند و زمان
ظهورش، مطیع باشند.
بنابراین امام معصوم در این
حدیث، انتظار امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را واجب دانسته است.
با توجه به جایگاه بلندی
که انتظار در مکتب شیعه دارد و تأکیدها و سفارشهای فراوان پیامبر صلی الله علیه و
آله و سلم و امامان معصوم علیهم السلام بر موضوع انتظار فرج، شیعیان باید به این
موضوع اهتمام بیشتر و توجهی درخور داشته باشند. باید مراقب بود اعتیاد به غیبت
امام، گریبانگیر ما نشود.
هماکنون هزار و اندی سال
از غیبت آن امام معصوم میگذرد و هنوز اذن ظهور از ناحیه ذات اقدس اله صادر نشده
است.
چرا تأخیر؟...
یقیناً تأخیر از ما است؛
زیرا طبق فرمایش مولایمان، این ما هستیم که یکدل نشدهایم و در راه او بهطور شایسته،
قدم بر نداشتهایم:
اگر شیعیان ما که خداوند
آنان را در بندگیاش یاری کند، در عهد و وفای به ولایت ما یکدل و یکصدا بودند، میمنت
دیدار و ظهور ما اینقدر به تأخیر نمیافتاد.(5)
عدم وفای به عهد پیروانش،
موجب محرومیت جهان بشریت از این فیض بزرگ خدایی شد. آیا جز این است که زندان غیبت،
دستان یداللهی او را بسته است و از تزلزل و تحیر بشریت در غم و اندوه به سر میبرد
و با دلی غمگین، همگان را به دعا برای تعجیل در فرج خویش فرا میخواند.
همیشه
دردهایمان را برای حضرت سوغات نبریم؛ بلکه به وظایفمان مقابل حضرت که یکی از آنها
دعای بسیار برای تعجیل در ظهور او است اهمیت دهیم. به راستی آیا برای ما عذری در
کوتاهی از این دعای مهم باقی میماند؟ چرا که بهترین و مؤثرترین عملی که بتوان با
آن پدر مهربان ارتباط برقرار کرد و بسیار در تعجیل ظهورش مؤثر میباشد، دعا است.
مولای ما! شب سیاه غیبت
تو بس طولانی شده است. بسیاری در این سیاهی شب به سوی دنیا میگریزند؛ اما سپیده
دم که آنها دورش میپندارند، به زودی آشکار خواهد شد.
همیشه
دردهایمان را برای
حضرت
سوغات نبریم.
پی نوشتها:
(1)
سوره هود، آیه 80.
(2) بحار الانوار، ج12، ص
158.
(3) بحارالانوار، ج7، ص255.
(4) همان، ج52، ص366.
(5)
همان، ج53، ص177.
_________________________________________________ التماس دعا . یاعلی