زیبا و خواندنی

بسم الله الرحمن الرحیم 

 

  

 

 یک سری اخبار و مطالب و استفتنا های مفید از علما و جواب های متفاوت و مفید . خیلی جالب حتما سر بزنید. ( منتظر نظرات شما هم هستم)


 

 

آیت‌الله مکارم ‌شیرازی:
استفاده از ماهواره حتی برای دیدن شبکه‌های استانی هم جایز نیست


صدای شیعه: آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به یک استفتاء، استفاده از ماهواره را برای دیدن شبکه‌های استانی جایز ندانست.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) این مرجع تقلید در پاسخ به یک استفتاء مبنی بر استفاده از ماهواره برای رویت شبکه‌های استانی، گفت: این کار ذاتا اشکال ندارد، ولی دو اشکال جنبی دارد.

وی ادامه داد: یک اشکال آن این است که داشتن ماهواره طبق مقررات حکومت اسلامی جمهوری اسلامی ممنوع است و مخالفت با مقررات و قوانین حکومت اسلامی شرعا جایز نیست. اشکال دوم این است که تجربه نشان داده ماهواره‌ در هر خانه که وارد می‌شود منشاء مفاسدی می‌شود؛ به‌ویژه برای جوانان که در آن خانه هستند و خیلی از این جوانان قربانی ماهواره می‌شوند. 
  

  

 

 


صدای شیعه: در پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری در بخش استفتائات در رابطه با این پرسش که آیا روزه‏دار مى‏تواند به بدنش آمپول یا سرم تزریق کند آمده است:
احتیاط واجب آن است که روزه‏دار از استعمال آمپولهاى مقوى یا مغذى یا آمپولهایى که به رگ تزریق مى‏شود و نیز انواع سرمها خوددارى کند، ولى تزریق آمپول براى بى‏حس کردن و نیز دارو گذاشتن بر زخمها و جراحتها اشکال ندارد.

در پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی سید صادق روحانی هم آمده است که :
تزریق آمپول غیر مقوی و یا هر آمپولی که بجای غذا به کار نمی رود؛ اشکال ندارد.

مسئول پاسخگویی به سؤالات شرعی در دفتر آیت الله جعفر سبحانی در استفتاء صورت گرفته در رابطه با تزریق آمپول اظهار داشت:
تزریق آمپول به نوع آن بستگی دارد. تزریق آمپولهای مغذی روزه را باطل می کند و غیر غذایی و دارویی باشد روزه باطل نمی شود.
وی همچنین افزود: تزریق سرم برای روزه دار در ماه رمضان روزه وی را باطل می کند.

در پی استفتاء خبرنگار مهر از دفتر آیت الله حسین وحید خراسانی درباره تزریق آمپول در ماه رمضان این نکته مورد تأکید قرار گرفت که از نظر آیت الله وحید خراسانی تزریق آمپول دوایی و غذایی برای روزه دار بلامانع است اما حکم تزریق سرم برای روزه دار احتیاط واجب است.  

 


صدای شیعه: حضرت فاطمه(س) حوریه اى است در سیماى انسان، و خداوند او را پیش از آفرینش آدم و عالم آفرید.

س. تفسیر این حدیث شریف چیست که مى فرماید:

«یـا أَحْمَدُ! لَوْلاکَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاکَ، وَ لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُکَ، وَ لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُکُما»;([1]) هان اى احمد! اگر تو نبودى، جهان را نمى آفریدم و اگر على نبود، تو را، و اگر فاطمه نبود، من شما دو نفر را نمى آفریدم.

ج آیت الله العظمی روحانی :
باسمه جلت اسمائه

«أللّهُمَّ صَلِّ عَلى فاطِمَة وَ أَبِیْها وَ بَعْلِها وَ بَنِیْها وَ السِّرِ الْمُسْتِوْدِعِ فِیْها»;([2]) من در سخنان همه علماى شیعه و بسیارى از دانشمندان أهل سنّت و جماعت بسیار پژوهش نمودم و دریافتم که سرمایه و موادّ اصلى دنیاى وجود ظاهرى صدّیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا(علیها السلام) از موادّ این جهان خاکى و فناپذیر نیست، بلکه بخش مادى و ظاهرى آن وجود گرانمایه، از بهشت پرطراوت و زیباى خدا و از بلندترین درختان و برترین میوه هاى آن است.

امّا روح ارجمند آن بانوى بزرگ نیز که از سوى خداوند حکیم متناسب و هماهنگ با این جسم مبارک برگزیده شده، از رازها و اسرار الهى است که ما حقیقت آن را درنمى یابیم و نمى شناسیم. تنها چیزى که ما در این مورد درمى یابیم، همان چیزى است که به وسیله روایات، رسیده و بیانگر آن است که روح تابناک حضرت فاطمه(علیها السلام) از فروغ عظمت و شکوه خدا آفریده شده است.

چنین مفهوم و سخنى را برخى از کتاب هاى روایى از جمله کتاب «معانى الْأخبار صدوق» از امام صادق و او نیز از نیاى گرانقدرش سالار پیامبران خدا آورده است که فرمود:

«خُلِقَ نِورُ فاطِمَة قَبْلَ أنْ یُخْلقَ الْأرْضُ وَ السَّماءُ...»;([3]) نور وجود فاطمه پیش از آفرینش آسمان و زمین آفریده شد!

برخى از مردم پرسیدند: اى پیامبر خدا! آیا گوهر وجود فاطمه(علیها السلام) از انسانها نیست؟

پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: فاطمه حوریه اى است در سیماى انسان، و خدا او را پیش از آفرینش آدم و عالم و دیگر ارواح انسانها... از فروغ تابناک خود آفرید.

«فاطِمَةُ حَوْراءٌ إنْسِیّة خَلَقَهَااللهُ عزَّ وَ جَلَّ مِن نُورِهِ قَبْلَ أنْ یُخْلَقَ آدَم...».([4])

با این بیان، با نگرش به محتواى این حدیث شریف قدسى که در بسیارى از مجموعه هاى روایى آمده است، این معمّا حل مى شود که: «لَوْلاکَ لَمَا خَلَقْتُ الْأَفْلاکَ، وَ لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُکَ، وَ لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُکُما»; اگر تو نبودى، جهان را نمى آفریدم و اگر على نبود، تو را، و اگر فاطمه نبود، شما را پدید نمى آوردم، یعنى چه؟

و نیز روشن مى گردد که چرا در روز رستاخیز به هنگام ورود فاطمه(علیها السلام)به بهشت پرطراوت و زیباى خدا، پیامبران از آدم گرفته تا دیگران به زیارت او مى شتابند، و حتى سالار پیامبران خدا حضرت محمّد(صلى الله علیه وآله)به دیدار دخت فرزانه خویش مى رود.

و نیز روشن مى شود که چرا پیامبر(صلى الله علیه وآله) پس از برانگیخته شدن مردم و پایان حسابرسى از آنان، نخستین کسى است که به سوى بهشت خدا مى رود و تنها یک گروه از او پیشى مى گیرد که آن گروه ارجمند نیز گروه فاطمه(علیها السلام)است

[1]ـ الجنّة العاصمة، ص149 با اندک تفاوت در واژه ها; ضیاء العالمین، ص187 وکشف اللئالى عن جابر بسند وثیق وفى ذیله ثم قال جابر هذا من الاسرار التى امرنا رسول الله(صلى الله علیه وآله) بکتمانه الا عن اهله؟ وملتقى البحرین، ص14، ومجمع البحرین.

[2]ـ بار خدایا! درود بفرست بر فاطمه و پدر او، و بر همسرش و دو فرزند او، و بر راز به امانت سپرده شده در وجود نازنین او.

[3]ـ صدوق، معانى الْأخبار، ص396.
[4]ـ صدوق، معانى الأخبار، ص396. 
 
 
 
 

صدای شیعه:

مرکز خبر حوزه علمیه قم در همین باره نظرات فقهی برخی از مراجع عظام تقلید درباره‌ حرمت موسیقی را اعلام کرده است:

* آیت‌الله العظمی خامنه‌ای

سؤال: ملاک تمییز موسیقى حلال از حرام چیست؟ و آیا موسیقى کلاسیک حلال است، بسیار مناسب است که معیار آن را بیان فرمایید؟

پاسخ: هر موسیقى که به نظر عرف موسیقى لهوى و مطرب که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقى حرام محسوب مى‏شود و فرقى نمى‏کند که موسیقى کلاسیک باشد یا غیر کلاسیک. تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفى مکلّف است و اگر موسیقى این گونه نباشد بخودى خود اشکال ندارد.

سؤال: منظور از موسیقى مطرب ولهوى چیست؟ و راه تشخیص موسیقى مطرب و لهوى از غیر آن چیست؟

پاسخ: موسیقى مطرب و لهوى آن است که به سبب ویژگی‌هایى که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقى دور کرده و به سمت بى‏بندوبارى و گناه سوق دهد و مرجع تشخیص موضوع عُرف است.

* آیت‌الله العظمی سیستانی

سؤال: گوش دادن به موسیقى چه مرد خواننده آن باشد وچه زن وهمچنین داخلى باشد ویا توسط خواننده هاى خارج از کشور باشد چه ایرانى باشد وچه به زبان غیر ایرانى چه حکمى دارد؟

پاسخ: اگرمناسب لهو ولعب باشد جایز نیست.

سؤال: نظر حضرتعالى درمورد گوش دادن به موسیقى هاى اصیل سنتى چیست؟

پاسخ: اگر مناسب مجالس لهو و لعب (مجالس عیاشى وخوشگذرانى) باشد جایز نیست.

* آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی

سؤال: آیا شنیدن موسیقی که ملایم یا غمگین است یعنی مناسب مجالس لهو و لعب نیست حرام است یا نه؟

پاسخ: استماع موسیقی که با آلات لهو مثل تار و پیانو و سنتور نواخته می‌شود، در صورتی‌که مناسب با مجالس لهو و لعب باشد حرام است و اگر مناسب با مجالس لهو و لعب نباشد بنابر احتیاط واجب جایز نیست، و استماع آنچه که با آلات مشترکه نواخته می‌شود، در صورتی‌که مناسب با مجالس لهو و لعب باشد جایز نیست.

* آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی

سؤال: حکم وسائل طرب از قبیل تار،‌ سه تار، سنتور، عود، تنبور، ‌قانون، قیچک، کمانچه، نی، تنبک، دف، پیانو، ویلا، کلارینت، فلوت، هورن، ترومپت و سازهای کوبه‌ای را بیان فرمایید؟

پاسخ: استفاده و خرید و فروش و ساختن و تعلیم و تعلم آنها حرام و خانه ها و مؤسساتی که برای اجراء این برنامه‌ها تأسیس می‌شود همه خانه فساد است و پولی که از این راه کسب می‌شود و اشتغال در این مراکز همه حرام است و هیئت‌های آنها باید شکسته شود و هر کس که آن را بشکند ضامن نیست.

سؤال: مبانی فقهی حلیت و حرمت انواع موسیقی و کیفیت تعیین مصداق موسیقی و مطرب چیست؟

پاسخ: مبانی حلیت و حرمت آیات شریفه قرآن و روایات ائمه معصومین (ع) است و مصداق موسیقی را خود عرف تشخیص می دهد و از کثرت وضوح، توضیح دادن آن باعث ابهام می‌شود.

* آیت‌الله ‌العظمی مکارم‌شیرازی

سؤال: یادگیری موسیقی سنتی واستفاده فرهنگی از آن به دور از مجالس مهمانی وغیره چه حکمی دارد؟

پاسخ: کلیه صداها و آهنگ هایی که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام و غیر آن حلال است و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود. و یادگیری قسم حرام موسیقی به هر غرض و نیتی باشد حرام است ولی قسم دیگر آن اشکالی ندارد.
  

 

 

 

ایا یارا نه ها خمس دارند؟
صدای شیعه: حجت الاسلام فلاح زاده در گفت‌وگو با برنامه زمزم احکام رادیو معارف گفت : یارانه نقدی که به حساب افراد واریز شده بر اساس استفتا از رهبر معظم انقلاب، خمس ندارد.
به نقل از خبر معارف، حجت الاسلام محمد حسین فلاح زاده، مسوؤل ستاد احکام در برنامه زمزم احکام رادیو معارف در پاسخ به این سوال که آیا یارانه هایی که از طرف دولت به حساب افراد واریز می شود خمس دارد، گفت :«به نظر حضرت آقا آنچه که به عنوان یارانه نقدی به افراد داده می شود هدیه ای است از طرف نظام، اگر تا سر سال هم باقی بماند خمس ندارد، ولی اگر کسی سپرده گذاری کند یا به کار نبرد و سود بیاورد آن سود اگر تا سر سال باقی بماند خمس دارد.»
                   ظهور اقا امام زمان صلوات. 



دو استفتا از آیت الله صافی گلپایگانی درباره عزاداری
آیت الله صافی گلپایگانی به دو استفتا درباره نحوه عزاداری درمراسم سید الشهدا پاسخ داد. 


صدای شیعه: آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی در پایگاه اطلاع‌رسانی خود در پاسخ به این سئوال که استفاده از عَلَم در مراسم عزاداری امام حسین (علیه السلام) چه حکمی دارد؟ بیان داشت: در مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) استفاده از عَلَم اشکال ندارد بلکه تعظیم شعائر محسوب می‌شود.

وی همچنین درپاسخ به این سئوال که آیا سینه زنی در هیئت‌های مذهبی در حالی که عزاداران پیراهن برتن ندارند و در بالا تنه پوششی نداشته باشند، اشکال دارد یا نه؟ اظهار داشت: اگر ناظر نامحرمی نباشد اشکال ندارد بلکه اجر و ثواب هم دارد.
 
  
 

صدای شیعه: پرسش و پاسخ های زیر درباره فرقه ضاله بهائیت و احکام مبتلی‌به نحوه معاشرت و برخورد با بهائیان از سایت استفتاءات آیت الله العظمی روحانی(دام ظله) انتخاب شده است. نظرات ایشان به شرح زیر است:

فرقه بهائیت
سوال: نظر مبارکتان درباره فرقه بهائیت و معاشرت با آنها چه صورت دارد؟
جواب: باسمه جلت اسمائه
فرقه بهائیت ضاله است و معاشرت با آنان جائز نیست و از یهود و نصاری بدترند.



ازدواج با فرقه ضاله بهائیت
سوال: ازدواج با فرقه ضاله بهائیت چه حکمی دارد؟
جواب: باسمه جلت اسمائه
جائز نیست.



چرا ما بهائیت را نجس مى‏دانیم؟
سوال: چرا ما بهائیت را نجس مى‏دانیم؟
جواب: باسمه جلت اسمائه
چون کافر غیر کتابى نجس است.



پیروان فرقه بهائیت از مصادیق نجس العین هستند
سوال: آیا پیروان فرقه ضاله بهائیت کافرند؟ و اگر هستند، از چه نوع آن مى‏باشند؟ و آیا از مصادیق نجس العین هستند؟
جواب: باسمه جلت اسمائه
فرقه بهائیت از کفارند و کافر غیرکتابى مى‏باشند؛ و از مصادیق نجس العین هستند.



آیا نفس و مال پیروان بهائیت محترم است؟

سوال: آیا نفس و مال پیروان بهائیت محترم است؟
جواب: باسمه جلت اسمائه
اگر علیه اسلام و مسلمین قیام نکنند، بلى؛ نفس و مالشان مهدور نیست.
منبع: سایت استفتاءات آیت الله العظمی سیدصادق روحانی(دام ظله) 

  


صدای شیعه: اگر برای شما هم پیش آمده است که از خود بپرسید آیا مرجع تقلید می تواند زن باشد یا نه؟ نظر آیت الله العظمی روحانی (مدظله العالی) در این زمینه که ضمن استفتایی از این مرجع تقلید شیعیان مطرح گریده است را بخوانید:
سوال: در مورد این که آیا مرجع تقلید مى‏تواند زن باشد یا نمى‏تواند، تحقیقى بین نظریات فقها نموده‏ام، به فتاواى زیر دست یافته‏ام: 1. مرد بودن شرط است 2. مرد بودن شرط نیست 3. بنابر احتیاط واجب باید مرد باشد 4. قول به تفصیل: یعنى در مسائل مربوط به زنان (مانند حیض، نفاس و...) اولى آن است که مرجع تقلیدشان زن باشد. الف) خواهشمند است نظر خود را بفرمائید؟ ب) چنان چه دلیل خاصى رسیده است، اشاره بفرمایید.
جواب: باسمه جلت اسمائه
مرد بودن لازم است. دلیل آن این است که در مقامات نازله از مرجعیت مانند امام جماعت بودن و قضاوت نمودن، دلیل دال است بر عدم تصدى آن دو براى زنان؛ یعنى امام جماعت شدن زن براى مردان، و قضاوت بر آنان جائز نیست؛ به طریق اولى، مرجعیت نیز نباید به زن داده شود. و به علاوه، در روایات تصریح به مرد بودن شده است که حسنه ابى خدیجه، و مقبوله ابن طلحه از آن‏هاست. 
 


صدای شیعه: متن این استفتا به قرار زیر است:

با سلام و آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت برای مرجع بزرگوار شیعیان جهان، طلبه پایه 10 حوزه هستم. از آنجاییکه در سریال مختارنامه که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی در حال پخش است، بناست در چند قسمت به حضرت عباس بن علی (ع) پرداخته و چهره ایشان با بازی کاوه فتوحی نمایان شود. از آنجایی که قداست ایشان در عموم جامعه ایران و جهان محرز است و از طرفی بیم اینکه این بازیگر در فیلم‌های دیگر هم بازی نماید و همچنان تجربه نمایان شدن چهره حضرت یوسف (ع) هم موجود است - با توجه به اینکه این بازیگر هم قرار بود در فیلم دیگری بازی نکند ولی بازی کرد و با چهره ای غیرمذهبی و ریش‌های تراشیده در این فیلم‌ها ظاهر شد - و با توجه به تداعی شدن در فضای ذهنی مخاطبان، آیا قداست ایشان خدایی نکرده شکسته نمی‌شود؟ آیا نمایش ایشان آن هم با بیم اینکه بیان شد، حرام نیست؟

خواهشمند است در این زمینه اقدامات و دستورالعمل‌های لازمه را مبذول بفرمایید.

پاسخ حضرت آیت‌الله حسین مظاهری :

بسمه تعالی
این کار حرام است و باید نباشد.
حسین المظاهری 
 

اعتراض شدید حضرت آیت الله العظمی روحانی نسبت به بخشنامه مرکز رسیدگی به امور مساجد
لخت شدن مردان در مساجد برای سینه زدن از بهترین مصادیق عزاداری است
هر جا ائمه طاهرین(ص) درباره عزاداری برای شهداء و مردگان دستوراتی داده اند همانجا نحوه عزاداری برای امام حسین(ع) را استثناء کرده اند. مثلا امام صادق(ع) می فرمایند...


صدای شیعه: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی روحانی (دام ظله)، ایشان طی استفتائی که درباره بخشنامه اخیر مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام شده، نظر مبارک خود درباره عزاداری امام حسین (علیه السلام) مرقوم فرموده اند که متن آن به شرح ذیل می باشد:

سوال: به استحضار حضرت آیت الله العظمی روحانی می رساند که اخیرا طی بخشنامه ای از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده است که برهنگی عزاداران حسینی در مساجد ممنوع است. نظر حضرتعالی در مورد این قبیل دستورات چیست؟

باسمه جلت اسمائه
در جواب این سوال  لازم است که  اول به  چند مطلب اشاره کرده و بعد نظرم را در این مورد بیان کنم :
1) اسلام قائم شد به انقلاب پیامبر اسلام (ص) و استمرار آن با قیام و ثوره امام حسین(ع) بود و استمرار این قیام با شعائر حسینیه است که شیعه مقید به اقامه آن می باشد و هر کجا و هر زمان که این شعائر اقامه شد اسلام رونق پیدا کرد و لذا استعمار که از گسترش اسلام و شیعه ناراحت بود از اول امر با اقامه این شعائر مخالفت می کرد.
2) هر جا ائمه طاهرین(ص) درباره عزاداری برای شهداء و مردگان دستوراتی داده اند همانجا نحوه عزاداری برای امام حسین(ع) را استثناء کرده اند. مثلا امام صادق(ع) می فرمایند: چاک زدن پیراهن و خراشیدن صورت و خون جاری شدن در مصائب همه منهی عنه است ولی بر امام حسین (ع) این کارها و حتی سیلی به صورت زدن مطلوب است، تا آنجا که حضرت حجت (ارواح من سواه فداه) می فرمایند: من بر امام حسین گریه می کنم اگر اشکم خشک شد خون گریه می کنم و نظیر این از امام سجاد(ع) منقول است.
3) پیغمبر(ص) فرموده اند همه احکام و قوانین را من بیان کردم و برای عمل به آنها بر تمام افراد است رجوع کنند به قرآن و روایات و به غیر آنها رجوع نشود و این احکام تا روز قیامت پابرجا است و نمی شود به چیز دیگر و کلام دیگر در عمل و عقیده رجوع نمود.
4) در اعمال دینی و فردی همه مسلمانان غیر مجتهد موظفند به تقلید از اعلم علماء.  
بعد از این مقدمات باید گفت که برای عزاداری حضرت سیدالشهداء(ع) روایات بسیار زیادی وارد شده است که لخت شدن مردان در مساجد و سینه زدن از بهترین مصادیق آن است، البته از آنجا که نگاه به بدن نامحرم جایز نیست لذا هنگام برگزاری اینگونه مجالس نباید بانوان حضور داشته باشند. حال باید گفت که آیا واقعا سزاوار است مرکز رسیدگی به امور مساجد آن طور که نقل شده است دستور بدهند که مردها کلا نباید اینچنین عزاداری کنند، این حرف یعنی مردم برخلاف سیره متشرعه که از علماء گرفته شده است عمل نمایند. من به این آقایان توصیه می کنم که این خطا را هر چه زودتر اصلاح کنند و از سایر مراجع تقلید هم می خواهم که در مقابل این قبیل بخشنامه ها سکوت نکنند. عزاداری برای حضرت سیدالشهداء از بهترین اعمال است که در طول تاریخ، توسط شیعیان و دوستداران آن حضرت به بهترین نحو اقامه شده است و نیازی هم به صدور بخشنامه ندارد.

       
    حضرت ایت الله العظمی سید محمد صادق روحانی ( دامت برکاته العالیه)

صدای شیعه: آیت الله العظمی سید صادق روحانی در پاسخ به سوالی از حدود و گستره فدک، سرزمینی که پیامبر صلی الله علیه وآله به دخترش فاطمه زهرا سلام الله علیها بخشید پاسخ می گویند؛ با هم بخوانیم؛
سوال :
همانگونه که مى‏دانید، «فدک» بخشش پیامبر به دخترش زهرا علیهاالسلام بود، به همین جهت از حضرتعالى این پرسش را دارم که این سرزمین مبارک از نظر جغرافیاى جهان‏نما از کجا آغاز مى‏شود؟ تا کجا امتداد مى‏یابد؟ و مساحت آن چقدر است؟
جواب :
باسمه جلت اسمائه
همان‏گونه که «یاقوت حموى» در «معجم البلدان» آورده است، «فدک» دهکده‏اى در سرزمین حجاز بود و میان آن و مدینه به‏ باور برخى، دو یا سه روز راه بود. این دهکده نزدیک خیبر بود و اینک موجود است و نزد مردم مدینه معروف و شناخته شده است، امّا با نهایت تأسف رها شده است! در برخى از روایات رسیده، گستره حقیقى آن، از سویى تا عدن و سمرقند و از سوى دیگر تا آفریقا و سیف البحر امتداد مى‏یابد. این روایات نشانگر آن است که آنچه از اهل بیت علیهم‏السلام غصب شده است، نه بوستان و دهکده فدک بلکه عبارت است از گستره خلافت و امامت علمى و معنوى و اخلاقى و مدیریت بر مسلمانان و سرزمین‏ هاى اسلامى. با این بیان از نظر این دسته از روایات، همه زمین و زمان حکم فدک را دارد، و کسى که در ادّعاى خود راستگوست و بر آن است که دست غصب و ستم را از فدک بردارد و آن را به صاحبانش برگرداند، بر اوست که دست سلطه و سیطره‏اش را از کران تا کران زمین بردارد و مردم را آزاد بگذارد، چراکه بازگرداندن آنچه غصب شده است جز با بازگرداندن کامل آن انجام نمى‏پذیرد.
   
 
 
صدای شیعه : مساله اجازه پدر و ولی برای ازدواج موقت دختر باکره ورشیده از مباحث اختلافی و حساس بین علما می باشد ، حضرت آیت الله سید صادق روحانی از مراجعی هستند که اذن ولی ر ا برای دختر باکره رشیده لازم نمی دانند ،در همین راستا اخیرا سایت آیت الله العظمی عزالدین زنجانی از مراجع مشهد نیز اقدام به انتشار فتوای ایشان کرده که با هم می خوانیم .

سوال :
آیا دختر رشیده باکره ای که پدرش فوت کرده است برای عقد موقت نیاز به اذن ولی دارد؟
جواب :
بسمه تعالی
خیر، نیازی به اذن ولی نیست.والله العالم.
محمد عزالدین الحسینی الزنجانی

سوال :

آیا ازدواج موقت با خانم مطلقه ای که علی رغم ارتباط با همسر اول هنوز بکارت دارد بدون اذن پدرش صحیح است؟

جواب :

بسمه تعالی
خلاف احتیاط است ولی اگر عقد جاری شد محرمیت حاصل می شود. والله العالم.
محمد عزالدین الحسینی الزنجانی


  

 لعن خلا چه حکمی دارد. ( طی استفتا یکی از مداحان اهل بیت از ایت الله روحانی مد ظله العالی) 

به گزارش صدای شیعه یکی از مداحان اهل بیت ضمن استفتایی از حضرت آیت الله سید صادق روحانی ، نظر ایشان را در مورد لعن خلفا جویا شده است که متن این سوال وجواب را با هم میخوانیم .

با سلام و تحیت اینجانب از مداحان اهل بیت(علیهم السلام) می باشم ،آیا لعن کردن خلفا به طور عمومی و در حین مداحی کردن در حرم ائمه بزرگوار(علیهم السلام) و در مجالس مذهبی اشکال دارد؟