صلوات بر پیامبر اسلام

به نام مهربانترین مهربانان


 

 کیفیت صلوات بر پیامبر (ص)در سنت حضرت محمد (ص)
___ الهم صل علی محمد و اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین و عجل فرجهم ولعن اعدائهم.

________________________________________________________________یاعلی

در سنت پیامبر(صلى الله علیه وآله)

سؤال: پیامبر(صلى الله علیه وآله)کیفّیت فرستادن صلوات را چگونه بیان فرموده اند؟

جواب: بخارى و مسلم و همه محدثان از اهل تسنن روایت کرده اند که صحابه هنگام نزول آیه (إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتُهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِىّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً)، نزد پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمدند و گفتند: به ما نشان بده که چگونه بر تو درود بفرستیم، ما نمى دانیم چگونه باید بر تو درود بفرستیم، پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: بگوئید:(اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ عَلى آلِ مُحَمَّد کَما صَلَّیْتَ عَلى إِبْراهیمَ وَ عَلى آلِ إِبْراهیمَ إِنَّکَ حَمیدٌ مَجیدٌ).و برخى این جمله را افزوده اند که حضرت فرموده است: بر من صلوات نا تمام نفرستید. گفتند: اى پیامبر خدا! صلوات نا تمام چیست؟ فرمود: این که بگوئید (اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد) و سکوت اختیار کنید. خدا کامل است و جز کامل چیزى را نمى پذیرد. همین باعث شده است که امام شافعى آشکارا بگوید: هر کس بر اهل بیت درود نفرستد; نمازش پذیرفته نیست. در سنن دار قطنى با سند وى از ابو مسعود انصارى آمده است که گفت: رسول خدا(صلى الله علیه وآله) فرمود: هرکس نمازى بخواند و در آن بر من و خاندانم درود نفرستد; نمازش قبول نیست.
ابن حجر در الصواعق المحرقه مى نویسد: دیلمى با سند خود از پیامبر(صلى الله علیه وآله) آورده است: دعا به آسمان بالا نمى رود، مگر زمانى که بر محمّد(صلى الله علیه وآله) و اهل بیتش درود بفرستند.
طبرانى در المعجم الأوسط از على(علیه السلام) آورده است که: هر دعایى نگه داشته مى شود تا زمانى که بر محمّد و آل محمّد درود بفرستند.
پس از آن که از کتاب هاى صحاح اهل تسنن، چگونگى صلوات بر محمد و آل محمد را دانستیم و در یافتیم که اگر بنده اى در نماز خود بر محمد و آل محمد درود نفرستد خدا نماز او را نمى پذیرد، و نیز دانستیم که دعاى مسلمان به خدا نمى رسد تا آنکه بر محمد و آل او درود بفرستد; حال چرا عده اى صلوات را به صورت نا تمام مى آورند. و چون نام محمد(صلى الله علیه وآله) یاپیامبر(صلى الله علیه وآله) یا رسول خدا(صلى الله علیه وآله) را مى آورند، فقط مى گویند
«صَلّى اللهُ عَلَیْهِ وَ سَلَّم» و نامى از «آل محمد» نمى آورند؟!
و حتى برخى، همان را هم آنقدر تند مى گویند و درهم مى شکنند که چیزى جز «صلّ و سلّم» از آن به گوش نمى رسد!!
در کتاب هاى اهل تسنن این سخن پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمده است که بگوئید:
«اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد» و آن را در زمان هاى حال و آینده و به صورت دعا و درخواست از خداوند بخوانید ولى باز هم تنها جمله «صلّى اللّه علیه و سلّم» را مى آورند که به صورت گذشته و خبرى است، و نامى از «آل» نمى آورند.(1)
 


1-اهل سنت واقعى، جلد 1، صفحه 220.

_________________________________________________________________ یاعلی


 کیفیت صلوات

سؤال: چگونه بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) صلوات بفرستیم؟

جواب: فرستادن درود بر والاترین انسان ها، عملى خدا پسندانه است که خداوند، خود بر این کار سبقت گرفته و فرشتگان را فرمان داده است که بر او درود بفرستند; چنان که مى فرماید: (إِنَّ اللّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِىّ یا أَیُّها الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً)(1) «خدا و فرشتگان بر پیامبر درود مى فرستند. اى کسانى که ایمان آوردید بر او صلوات و سلام بفرستید».
ذکر صلوات در هر زمان و در تمام حالات، امرى مستحب است و آیه مبارکه بدون آن که زمان و مکان خاصى براى آن تعیین کند، به آن فرمان میدهد، به خصوص هنگامى که انسان به هنگام اذان و یا خواندن قرآن نام او را بشنود یا بر زبانش جارى گردد.
کیفیت صلوات بر پیامبر(صلى الله علیه وآله)، در حدیث عبدالرحمن بن لیلى، از کعب بن عجزه، از نبى مکرّم اسلام وارد و در صحیح ترین کتب حدیثى از نظر اهل تسنن، نقل شده است که به ترجمه بخشى از آن مى پردازیم:
کعب بن عجزه: به پیامبر(صلى الله علیه وآله) عرض کردیم، بر شما اهل بیت چگونه درود بفرستیم، در حالى که از کیفیت دادن سلام آگاهیم.
پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله): بگوئید:
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ عَلى آلِ مُحَمَّد، کَما صَلَّیْتَ عَلى إِبْراهیمَ وَ عَلى آلِ إِبْراهیمَ إنَّکَ حَمیدٌ مَجیدٌ، اللّهُمَّ بارِکْ عَلى مُحَمَّد وَعَلى آلِ مُحَمَّد کَما بارَکْتَ عَلى إِبْراهیمَ وَ آلِ إِبْراهیمَ إِنَّکَ حَمیدٌ مَجیدٌ.(2)
از این بیان روشن مى شود که در موقع فرستادن صلوات، باید «آل محمد» را نیز ذکر کنیم تا صلوات کامل و موافق دستور رسول خدا(صلى الله علیه وآله) شود.
ابن حجر هیثمى از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نقل مى کند که آن حضرت فرمود: «براى من درود مقطوع نفرستید، عرض شد مقصود چیست؟ فرمود: نگویید: اللّهم صلّ على محمّد، و سکوت کنید، بلکه لازم است بگویید: اللّهم صلّ على محمّد و على آل محمّد».(3)
(از این رو صلوات شیعه، صلوات کامل و مطابق است با روایت صحیح بخارى که اصح کتب حدیثى اهل تسنن است).
البته شایسته است که پس از ذکر صلوات، جمله
«کما صلّیت على إبراهیم و آل إبراهیم» گفته شود، ولى گاهى به جهت اختصار این جمله ترک مى شود، چنان که خود پیامبر(صلى الله علیه وآله) در روایت دوم به آن بسنده فرمود.
گذشته از این مى توان گفت جمله «کما صلّیت على إبراهیم و آل إبراهیم» جزء صلوات نیست، بلکه تعبیرى است براى تعلیم آن; یعنى همان طور که بر ابراهیم و آل او صلوات مى فرستید بر محمد و آل او نیز صلوات بفرستید، و این دو را از هم جدا نسازید.(4)


1-احزاب/56.
2-صحیح بخارى، جلد4، صفحه118، کتاب بدء الخلق و جلد6، صفحه27، باب تفسیر سوره احزاب و جلد7، صفحه 157، کتاب الاموات.
3-الصواعق المحرقه، صفحه 146.
4-گزیده راهنماى حقیقت، صفحه 172.

 ظهور اقا امام زمان و سلامتی و طول عمر نایب بر حقش سه تا صلوات.

 ( منبع: سایت دفتر ایت الله مکارم( مدظله)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد