فرمایشات حکیم تواناو مرجع بزرگ جهان تشیع حضرت ایت الله شیرازی

بسم الله الرحمن الرحیم

 


 حضرت سید شهدا علیه سلام . فرمایشات ارزشمند حضرت ایت الله شیرازی ( دامت برکاته )

 منبع سایت : ایت الله شیرازی مدظله العالی.

. به رغم تلاش های فراوان پیشوایان کفر و ضلالت در نابودی نام و نشان حضرت سیدالشهدا علیه السلام ، نام و نشان آن امام همام هم چنان نورانی و درخشنده تر از قبل بر تارک زمان و جبین جهان هدایت گری می نماید.

2. فراموش نکنیم زنده نگاه داشتن عاشورا زنده نگاه داشتن اسلام و احکام والا و نورانی آن بوده و نیز استمرار حیات اسلام در گرو بر پاداشتن مجالس و شعائر حضرت سیدالشهدا علیه السلام است.

3. هر شخصی با هر توان و امکان مالی بکوشد این توفیق را نصیب خود کند که همه روزه، هر هفته، ماهانه و حتی سالی ده روز یا کمتر چراغی به نام امام حسین علیه السلام در خانه خود بیفروزد.

4. باید کانون معارف حسینی و مجالس عزاداری امام حسین علیه السلام را پرحرارت، پر جمعیت، فعال و بانشاط برگزار کنیم تا جزئی از وظیفه ی خود را نسبت به ساحت مقدس حضرتش ادا نموده و نتایج خوبی به دست آورده و فردای قیامت از شرمساری سر به زیر نباشیم.

5. اگر در شناخت اسلام و تعالیم بلند آن کوشش نموده و آن را نه فقط در زندگی خود بلکه سعی کنیم در زندگی کل بشر پیاده کنیم با هدف سیدالشهدا علیه السلام همسو شده ایم. بنابراین اگر غیرمسلمانان را به اسلام فراخوانیم، غیر شیعیان را به آیین نورانی تشیع دعوت نمائیم و شیعیان سست باور را به صلاح و استقامت در عقیده راهنمایی کنیم، تازه توانسته ایم در اجرای این هدف نورانی و بلند شرکت داشته باشیم.

6. یکی از معجزات بزرگ خدای متعال این است که بندگانی شایسته همانند حضرت سیدالشهدا علیه السلام آفریده است تا در دشوارترین وضعیت به درگاه او پناه برده و عرضه بدارند: «خدایا، در هر اندوه و دشواری تنها تو تکیه گاه منی».

7. زیبایی و جذابیت اسلام و تشیع که رسول خدا صلی الله علیه وآله و اهل بیت علیهم السلام آن را عینیت بخشیدند آن چنان جذاب است که اگر درست عرضه شود و درخشندگی آن که در وجود معصومان علیهم السلام به ویژه حضرت سیدالشهدا علیه السلام تبلور یافته است صحیح بیان گردد، مردم جهان با جان و دل پذیرای آن خواهند شد.

8. دردناک ترین مصیبت ها و جان کاه ترین سوگ ها پس از گذشت سال ها فراموش می شوند و در لابلای پیچ و خم زندگی روزمره از یاد می روند و به خاطره تبدیل می شوند، ولی در این میان تنها یک سوگ و یک مصیبت است که هیچ گاه با گذشت زمان از یادها نمی رود و فروغ آن هرگز به خاموشی نمی گراید و آن سوگ و عزای امام حسین علیه السلام است.

9. در بعضی نقل ها آمده است: خدای متعال متولی تجدید عزای حضرت سیدالشهدا علیه السلام می باشد. و هر ساله شب اول ماه محرم الحرام جامه ی به خون آغشته ای را که امام حسین علیه السلام هنگام شهادت به تن داشتند، دستور می دهد تا ملائکه آن را در فضا بیاویزند که با آویختن آن جهان پر از غم و اندوه می گردد و بدین ترتیب سوگ و اندوه او را تجدید نموده و دل های مؤمنین آکنده از غم و اندوه می گردد.
(الخصائص الزینبیة للجزائری، ص114)

10. سزاوار است مجالس عزا و سوگواری امام حسین علیه السلام به گونه ای باشد که افزون بر روضه خوانی و عزاداری، احکام شرعی، تاریخ اسلام، معارف اهل بیت علیهم السلام و هدف قیام حضرت سیدالشهدا علیه السلام و دستاوردهای آن نیز گفته شود و بدین وسیله عزاداران از نظر علم دین و اخلاق نیز بهره مند شوند.
 
11. همه ی ما موظفیم هدفی که حضرت سیدالشهدا علیه السلام خون قلب پاک شان را فدای آن کردند دنبال کنیم و به ندای یاری طلبی آن بزرگوار، با ایمان، عمل صالح و نشر فرهنگ اهل بیت علیهم السلام لبیک گوییم.

12. هدایت مردم و نجات دادن آنان از گمراهی و تاریکی، سردرگمی و حیرت وظیفه ای همگانی و درسی است که باید از حضرت سیدالشهدا علیه السلام بیاموزیم. این کار شیوه های گوناگون دارد و هر شخص باید به نوبه خود به این هدف والا که حضرت سیدالشهدا علیه السلام در راه خدا خون قلب پاک شان را برای تحقق آن هدیه کردند کمک کند و در این راه هیچ کوششی را فرو نگذارد.

13. مهم ترین شیوه ی لبیک گویی به ندای یاری طلبی حضرت سیدالشهدا علیه السلام رهایی بخشی خود و دیگران از تاریکی جهل و حیرت نادانی به سمت نور علم و فرهنگ پربار اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام می باشد که مجسّم فرهنگ آسمانی و انسانی قرآن کریم است.

14. باید به دنیا برسانیم که اسلام و تعالیم انسانی آن مالامال از مهرورزی، مروت، واقع گرایی، سعادت و خوشبختی به تمام معنا و در بالاترین درجات و قلّه های آن است. اگر موفق شویم اسلام و تعالیم نورانی آن را به جهانیان برسانیم هدف حضرت سیدالشهدا علیه السلام که: «لیستنقذ عبادک؛ تا بندگان خدا را رهایی و سعادت بخشد» است، بیش از پیش تحقق پیدا می کند.

15. بی تردید اگر مسأله ی امام حسین علیه السلام امری عادی و طبیعی بود، با این همه مبارزه و سرکوب تاکنون نباید اثری از آن به جای می ماند، اما مسأله ی آن حضرت یک امر فوق العاده و آسمانی بوده و مشیّت الهی بر بقا و مستمر بودن آن تعلق گرفته است، لذا آرمان والای سیدالشهدا علیه السلام هیچ گاه به فراموشی سپرده نخواهد شد و همگان با بهره گیری از مشعل هدایت حسینی راه را از بیراهه خواهند شناخت و در شاهراه هدایت گام خواهند نهاد ان شاء الله تعالی.

16. حضرت سیدالشهدا علیه السلام همانند جدّشان رسول خدا صلی الله علیه وآله ومادرشان حضرت فاطمه علیها السلام و دیگر ائمه ی معصومین علیهم السلام کم ترین نیازی به ما و هیچ مخلوقی ندارند. این ذوات معصوم و پاک، نور خدا و مایه ی سکون خلقند و جز به خدای متعال به احدی نیازمند نیستند، بله این ماییم که سراپا نیازمند آنانیم و اگر موفق به اقامه ی شعائر آنان شویم، لطفی است که خدای متعال ارزانیِ ما فرموده و منّتی است که آن پاکان بر سر ما نهاده اند و ما را به حریم خود راه داده اند.

17. سعادتمند افرادی هستند که در عزاخانه و مجالس عزاداری امام حسین علیه السلام کاری برعهده دارند و خالصانه و بدون هیچ چشم داشتی خدمت می کنند، آنان به رغم مقام والایشان باید با فروتنی و احترامِ همگان، شکرگزار این نعمت بوده و نسبت به این معنا گوش به زنگ و هشیار باشند و از ارباب خود توفیق ادامه ی خدمت گزاری تا دم آخر را بخواهند.
 
18. امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف ـ که خدای سبحان ایشان را خونخواه امام حسین علیه السلام قرار دادند، روزی به فرمان خدای متعال ظهور کرده و برای آن امام مظلوم خونخواهی خواهند نمود.
 
19. امام صادق علیه السلام فرمودند : حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا علیهاالسلام در مصیبت و سوگ فرزند شهید خود حضرت امام حسین علیه السلام چنان نفسی بلند آمیخته به ناله ای سخت بر می آورند که با این ناله ی جانگداز حضرت، گوشه ای از سنگینی فاجعه کربلا و بزرگی واقعه شهادت امام حسین علیه السلام نمایان شده و همه جهان و جهانیان را به تلاطم در می آورد که اگر نبود فرمان خدا به برقراری دنیا تا وقت معلوم قیامت برپا می شد.
 
20. ناله ی حضرت زهرا سلام الله علیها به فرمایش امام صادق علیه السلام آن چنان جهان هستی را متلاطم می سازد که همه چیز گرفتار زلزله و از هم گسیختگی و دچار خطر فروپاشی و نابودی می گردد، دریاها به فرمایش حضرت طوفانی و موّاج گشته و خشکی را در کام خود ببلعد لولا دستور خدا به ملائکه ی موکّل به دریاها که آن را محکم به جای خود نگه دارند، جهنم پر جوش و خروش شده و به صَیحه و نعره درآمده، و اگر فرشتگان مأمور جهنم درهای آن را نبندند زبانه های آن، جهان هستی را می سوزاند، لذا در آن هنگام نگاهبانان دوزخ از طرف خدا مأمور به بستن درهای آن شده و درهای دوزخ را می بندند و هنگامی آن را می گشایند که ناله ی آن حضرت فروکش کرده باشد. به راستی این چه ناله ای است که بانوی دو عالم برای احدی جز فرزند شهیدش از امام حسین علیه السلام سر نمی دهند؟
 
21. عاشورا تمام شدنی نیست و حتی در زمان ظهور حضرت ولی عصر امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف ادامه دارد و در قیامت نیز مجسم خواهد شد. کسی را توان جبران عاشورا نیست و اگر ما در سوگ عاشوراییان می نشینیم در واقع خود از آن بهره می بریم و از این رهگذر می توانیم به قرب الهی نایل آییم و مشمول دعای اهل بیت علیهم السلام شویم.
 
22. با تمام فشارها و ممانعت های ظالمانه و مغرضانه ای که در تاریخ از اقامه ی شعائر حسینی و بر پایی مراسم سوگواری امام حسین علیه السلام، به عمل می آمده و می آید، امروز می بینیم دستگاه آن حضرت همه جا گسترش یافته است و طاغوتیان نه فقط به هدف پلید خود نرسیده بلکه به فرجام هایی ناپسندیده گرفتار شدند.
 
23. ستیزندگان با شعائر مقدس حسینی می پندارند که توان مبارزه با این دستگاه مرتبط به آسمان و متعلق به اراده الهی را دارند، اما اگر سر از گور برآورند خواهند دید که تلاششان بیهوده بوده و تنها بر کیفرشان افزوده شده است، چراکه علی رغم محدودیت هایی که ایجاد کردند، شعائر مقدس حسینی همچنان راه خود را باز کرده و جهان را فرا گرفته است.
 
24. حضرت آیت الله العظمی شیرازی مدظله العالی در تبیین ثواب عزادارانی که در راه عزای امام حسین علیه السلام اذیت و آزار می شوند فرمودند: در روایات آمده است: هرکه در راه امام حسین علیه السلام از ظالمان اذیت و آزار گردد به اندازه آن اجر و پاداش به او می دهند، اگر دو تا سیلی به او زده باشند ثوابی بیشتر از آن که یک سیلی خورده است می دهند. و اگر دو روز او را زندانی کرده باشند ثواب او بیشتر از آن شخص است که یک روز زندانی شده باشد. و خلاصه روایات شریفه می فرماید: هرچه مدت زندانی بودن فرد و شکنجه هایی که می شود بیشتر باشد، به همان نسبت پاداشش بیشتر است.
 
25. بنی امیه، عاشورا را به وجود آوردند تا افرادی همانند یزید و ابن زیاد، هارون و متوکل را بر سرنوشت مردم و دین آنان حاکم کنند و خط اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام که خط رحمت و عدل، انسانیت و آزادگی است را از میان بردارند.
 
26. در طول تاریخ تا به امروز چقدر با اهل بیت علیهم السلام و پیروان آنان مبارزه شده و می شود تا این دستگاه را جمع کنند، ولی دیدیم و می بینیم که هرگز موفق نشده و نخواهند شد.
 
27. معظم له فرمودند: روایات شریفه می فرمایند یک عزادار حسینی که برای مظلومیت امام حسین علیه السلام عزاداری کرده و اشک ریخته است حضرت زهرا سلام الله علیها را نه فقط خشنود کرده بلکه حضرت را با همدردی با ایشان یاری رسانده است و به طور قطع هرکه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را که نماد و نمود مصائب سیدالشهدا علیه السلام هستند خشنود و یاری رساند همه ی معصومان از رسول خدا تا آخرین جانشین ایشان را خشنود و یاری رسانده است. ولذا حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: آیا دوست ندارید از آنان باشید که با عزاداری و اشک ریختن بر امام حسین علیه السلام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را خشنود کرده و یاری رسانید؟
 
28. روایات شریفه بی تفاوتی درباره ی شعائر حسینی و آنچه به آن بزرگوار مرتبط است را مساوی با مخالفان شعائر حسینی و دشمنان امام حسین علیه السلام معرفی فرمودند، لذا باید با هر توان و امکانی که یک جوان مسلمان دارد به این دستگاه خدمت و در راه پایایی و ماندگاری آن هزینه کند، چراکه هر نوع خذلان و بی تفاوتی لعن و نفرین خدا و رسول را در پی دارد.
 
29. غافل نباشیم که هر نوع ستمی که در حق سوگواران و برگزارکنندگان شعائر حسینی و سوگواری امام حسین علیه السلام روا داشته شود از طرف خدای متعال بی پاسخ نخواهد ماند، خواه آن ستم از سوی بنی عباس و بنی امیه باشد، یا از سوی پهلوی اول در ایران، و اتاترک در ترکیه و یا یاسین الهاشمی در عراق.
 
30. روایات شریفه به آنان که به خود جرأت داده و علیه حضرت سیدالشهدا علیه السلام و شعائر آن حضرت نیروهای خود را بسیج می کنند و عزاداران و سوگواران آن حضرت را به نحوی آزار می دهند، وعده آتش دوزخ و شکنجه های جهنم را داده است، آتشی که از شدت حرارات سیاه شده و تاریک گشته است، به فرموده ی روایت آنان را در تابه هایی آتشین قرار می دهند و آنچنان گداخته می شوند که به فرموده ی قرآن کریم: «وَیَأْتِیهِ الْمَوْتُ مِن کُلِّ مَکَانٍ وَمَا هُوَ بِمَیِّتٍ؛ و مرگ از هر طرف به سوی او می آید، اما او نمی میرد (زیرا در آخرت دیگر مرگ وجود ندارد و الا همان لحظه اول ذوب می شد و می میرد)» ـ ابراهیم، آیه 17ـ سپس آن عزاداری که به او ظلم شده را می آورند و به او می گویند: بنگر و خاطر آرام دار که انتقام تو گرفته شده و می شود.
 
31. سزاوار عزاداران حسینی این است که در راه اقامه ی شعائر حسینی صبر و تحمل پیشه کنند و استقامت بنمایند، کفار و مشرکان قریش، رسول خدا صلی الله علیه وآله را سخت می آزردند و انواع شکنجه های روحی و جسمی را در حق آن حضرت روا داشته و جسارت ها می نمودند، اما آن حضرت صبر و تحمل نموده و استقامت می کردند.
 
32. همه ما در راه برپایی شعائر حسینی باید با الگوگیری از رسول خدا صلی الله علیه وآله صبور باشیم و سختی ها را بر خود هموار کنیم، چه این که خدای متعال به الگوگیری از ایشان فرمان داده، آن جا که می فرماید: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ؛ و برای شما در رسول خدا سرمشقی است نیکو»ـ الأحزاب، آیه21
 
33. وظیفه همه ما است به خصوص جوانان که شعائر حسینی را جهانی کنیم ، تأکید من به همگان به ویژه جوانان این است که اگر خود توان مالی ندارید، برای حضرت سیدالشهدا علیه السلام آبرو گرو بگذارید و به هر نحوی مجالس آن حضرت برپا و شعائر حسینی را زنده نگاه دارید و به همه جهان و جهانیان برسانید، زیرا آنقدر مظلومیت امام حسین علیه السلام جانسوز و اهداف آن حضرت، عالی، گیرا و دلرباست که هر انسانی را به خود جذب نموده و حسینی کرده و مشمول رحمت خدا و هدایت به اسلام خواهد نمود.
 
34. هر سیه روزی و نگونبختی، اعم از شخص یا جریان و دستگاهی نسبت به شعائر مقدس حسینی دشمنی و حتی بی تفاوتی ورزد، خود منزوی و فراموش می شود و شعائر حسینی دیگر باره شدیدتر و گسترده تر سر بر می آورد، چنان که در روزگاران پس از حاکمیت جبارانی همانند امویان، عباسیان، پهلوی ها و صدام ها دیده شد و این واقعیت به اثبات رسید. امروزه آنان گرفتار و گروگان اعمال خود هستند و به کیفر و دشمنی با شعائر حسینی در عذابی هولناک به سر می برند و دستگاه امام حسین علیه السلام زنده و پویا تر است.
 
35. حال که رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری دشمن آنچه در توان دارد با هدف نشر فرهنگ اموی بر ضد شعائر مقدس حسینی و به منظور کمرنگ کردن آن به کار گرفته شده و از حمایت های همفکران کج اندیش خود برخوردارند، چرا ما و شما برای رساندن فریاد حقیقت خواه و ظلم ستیز حضرت سیدالشهدا علیه السلام و دستاوردهای عاشورا از این امکانات استفاده نکنیم؟ ما نیز باید از وسائل رسانه ای جدید که اکنون به راحتی در دسترس است بهترین استفاده را کنیم و فرهنگ عاشورا را به زبان های گوناگون به جهان و جهانیان تبلیغ نموده و برسانیم. فراموش نشود که رسانه، إعلام و تبلیغ نصف قضیه بوده ولی حمایت و پشتیبانی تبلیغی نیمه ی تکمیل کننده، بلکه بخش مهم تر از آن است.
 
36. توسعه ی جریان شعائر مقدس حسینی، تبلیغ و رساندن آن به جهان و جهانیان حمایت همه جانبه و یاری همگان، به ویژه جوانان را می طلبد و البته حمایت و یاری نمودن ها هر چه بیشتر و گسترده تر باشد، رشد شعائر حسینی فزاینده تر بوده و در جای جای این گیتی گسترش خواهد یافت و جهان و جهانیان مشمول رحمت، عدل و هدایت حسینی قرار خواهند گرفت و این امر، با جدیت همه ما و شما تحقق خواهد یافت.
 
37. بنابراین در زمینه تبلیغ به جهان و جهانیان و حمایت آن همه ما باید بکوشیم تا حضرت زهرا سلام الله علیها و دیگر معصومان را خشنود کرده و یاری نمائیم که سعادت دنیا و آخرت ما و شما در گرو این امر است و هرچه خدمت بیشتر باشد، پاداش سنگین تر است.


                      اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.

نظرات 1 + ارسال نظر
زین العابدین یکشنبه 6 فروردین 1391 ساعت 10:50

هادی مگر بهت نگفتم این مطلب رابردار

سلام. منم بهت گفتم که درمورد این که این مطالب رو بذارم یانه استخاره کردم و خوب اومد و عمل کردن خلاف استخاره هم درست نیست. پس این مطلب هم بمونه بهتره. یاعلی. سلام برسون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد