نماز درقرآن کریم

اگر یک نگاهی به قرآن بکنیم و کارهایمان را با معیارها اندازه بگیریم ، می بینیم که حتی بهترین کار ما که نماز است ،درقرآن چند رقم مطرح شده است .http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/img/daneshnameh_up/9/9c/namaz.gif 

 

نظر یادتان نرود.

اگر یک نگاهی به قرآن بکنیم و کارهایمان را با معیارها اندازه بگیریم ، می بینیم که حتی بهترین کار ما که نماز است ،درقرآن چند رقم مطرح شده است .

 انواع نمازها : منفی و مثبت

هر کسی نماز را با یک دیدی می بیند . هر چیزی یک بلوغی می خواهد کسی که بالغ باشد دوست دارد که ساعتها در یک جایی بایستد تا آن کسی را که دوستش دارد را در یک لحظه ببیند . امّا به یک بچه سه ساله اگر بگویی که عروس می خواهی یا بستنی ؟ می گوید: بستنی  . نگاهها فرق می کنند . گل زدن برای یک فوتبالیست یک معنا دارد ولی برای یک پیرزن اصلاً معنا ندارد . هر چیزی بلوغ می خواهد .

 نمازهای منفی : «وَإِذَا نَادَیْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ اتَّخَذُوهَا هُزُوًا » [1] .هزواً یعنی  مسخره می کنند . وقتی اذان می گویی مسخره می کنند.عده ای نماز و کسی  که نماز می خواند را مسخره می کنند

افرادی هم هستند که اصلاً سر به سجده نمی گذارند . این افراد موقع جان دادن می گویند : عجب ما رفتیم ولی « لا صدّق ولا صلیّ». لا صدق یعنی تصدیق نکرد و لا صلیّ یعنی نماز هم نخواند . افرادی هستند که « الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ » [2] .

 « اضاعوا »، مسلمانانی هستند که نماز را ضایع می کنند ، « استخفّ »  نماز را خفیف و سبک می شمارند ، « اهان بالصلاة » به نماز اهانت می کنند. این سه تا تعبیر دارد: اضاعوا، استخفّوا، اهانوا، اهانت می کند و ضایع می کند

نماز در نگاه پیامبر گرامی اسلام :

 پیغمبر می فرماید : نماز نور چشم من است . « قرّه عینی فی الصلاه » نور چشم آدم نماز است . پیغمبر می فرماید :

« ارحنا یا بلال » بلال به من فشار آمده است و یک اذان بگو و مرا آزاد کن . یعنی وقتی که می گوید « الله اکبر » پیغمبر آزاد می شود . مثل یک طنابی که می آید و کسی را از درون چاه بیرون می کشد . پیغمبر چنان نماز می خواند که « تورّم القدمه » پاهایشان ورم می کرد . آیه نازل شد که طاها ، ای پیغمبر ما قرآن را نازل نکردیم که « لتشقی » تو خودت را به مشقّت بیاندازی ..

گاهی وقتها فهمیدن یک مطلب برای یک کسی می ارزد که یک عمری را می گذارد و در عوض به یک هدف یا یک نکته علمی برسد . علم بلوغ می خواهد ، عبادت بلوغ می خواهد . کما اینکه شهوت بلوغ می خواهد .

علم و عبادت، نیازمند بلوغ فکری و روحی

بعضی ها در پول بالغ شده اند و جانشان را فدای پول می کنند . اینان  نسبت به پول بالغ شده اند و همه کمالات را زیرپا می گذارند. یعنی عاطفه را نمی بیند ، فامیل را نمی بیند . گرسنگان را نمی بیند ، خدا را نمی بیند و همه چیز را فدا می کند برای پول پرستی .

 در قرآن از آن آیه هایی که اول نازل شد : « یَا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ  » [3] ، « یَا أَیُّهَا الْمُدَّثِّرُ » [4] . ای کسی که به خودت پارچه پیچیده ای و در کناری خزیدی ، بلند شو که تو باید نماز شب بخوانی . بخشی از شب را باید با خدا رابطه داشته باشی . آخرین وصیّت همه انبیا نماز بوده است . اصولاً آدم در لحظه آخر حرف آخر را می زند . آخرین کلمه همه انبیا مسئله نماز بوده است.

پیغمبر می فرماید : نماز نور چشم من است . « قرّه عینی فی الصلاه » نور چشم آدم نماز است . پیغمبر می فرماید :

« ارحنا یا بلال » بلال به من فشار آمده است و یک اذان بگو و مرا آزاد کن . یعنی وقتی که می گوید « الله اکبر » پیغمبر آزاد می شود . مثل یک طنابی که می آید و کسی را از درون چاه بیرون می کشد .

 یک زمین خوب را وقتی کسی می بیند می گوید که اینجا برای فوتبال خوب است و دیگری می گوید اینجا برای دانشگاه خوب است. یکی می گویداینجا برج چند طبقه بسازیم و بفروشیم ، یکی می گوید اینجا برای پاساژ خوب است و یکی می گوید اینجا برای مسجد خوب است . هرکسی با یک عینکی به این قطعه زمین نگاه می کند . وقتی یوسف را از چاه بیرون آوردند یکی می گفت :  بفروشیم و پولش را بگیریم یعنی به عنوان یک کالا ، زلیخا که یوسف را می بیند می گوید :  عجب جوان زیبایی با او خلوت کنیم . در زندان ، زندانی ها می گویند که خواب دیده ایم برایمان تعبیر کن . یعنی یوسف در چشم یکی تعبیر خواب بین است ، و در چشم زلیخا مردی است که برای کامیابی خوب است و در چشم آنهایی که او را از چاه بیرون کشیدند یک کالایی است که می گویند بفروشیم و پولش را بگیریم .نوع نگاه انساها مربوط به این است که ظرفیت او چقدر باشد ، که آیا مثل پیامبر با خواند نماز راحت می شو یا مثل بعضی ها وقتی نماز را می خواند می گوید راحت شدم .

ضایع کردن دین با بد معرفی کردن آن ؛

امیرالمؤمنین فرمود: دین وقتی که کج معنا شد مثل پوستین وارونه است نمی گوید مثل کفش وارونه است چون آدم از کفش دمر نمی ترسد. آدم از کت وشلوار و پیرهن  وارونه نمی ترسد . تنها لباسی که اگر پشت و رو بشود بد شکل می شود پوستین است. امیرالمؤمنین فرمود که دین اگر درست معرفی نشود مردم از دین فرار می کنند. دین را خشن معرفی نکنیم .به نام دین کارهای ناشایست ،مردم آزاری نکنیم !.

نماز وصل به خداست . انسانی که دستش را در دست خدا گذاشت  ،خودش بزرگ می شود. نماز رابطه با خدا است و خدا به نماز ما احتیاجی ندارد. امّا انسان خدایی  با نماز ، بزرگ می شود و قطره وقتی به اقیانوس وصل شد ، اقیانوس می شود .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد