زندگینامه

بسم الله الرحمن الرحیم


 

 

 یا عرض سلام و ارزوی سلامتی

 این بار زندگینامه و تصاویری از مرجع عالیقدر حضرت ایت الله مکارم رو تو ادامه مطلب گذاشتم - خیلی جالب و مفید - ( نظر یادتون نره)

 اغاز پر برکت

 

 حضرت ایت الله العظمی مکارم شیرازی در سال 1345 ه ق در شهر شیراز در میان خانواده ای مذهبی که به فضائل نفسانی و مکارم اخلاق معرو بودند دیده به جهام گشود. معظم له تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی را در شهر شیراز به پایان رسانید. هوش و حاضه و استعداد فوق العاده ی ایشان را در ردیف شاگردان ممتاز قرار داده بود.


 


 حیات علمی


   با این که هیچ یک از افراد خانواده معظم له در کسوت روحانیت نیودند تنها عشق به معار اسلامی ( طی حوادثی) سرانجام ایشان را به سوی این رشته پر افتخار کشید.

 معظم له در حدود 14 سالگی رسما دروس دینی را در مدرسه اقا بابا خان شیراز اغاز کرد و در اندک مدتی نیاز های خود را از علوم صرف و نحو و معانی و منطقو بیان و بدیع به پایان رسانید.

 سپس توجه خود را به رشته فقه واصول معطوف ساخت وبه خاطر نبوغ وق العاده که داشت مجموع دروس مقدماتی و سطع و متوسط و عالی را در مدتی نزدیک 4 سال به اتمام رسانید .

 در همین سالها نیز گروهی از طللاب شیراز را با تدریس خود بهره مند میساخت.و گاه در یک روز علاوه بر درس هایی که میخواند هشت جلسه تدریس داشت.


 

 

 

 ایشان در 18 سالگی وارد حوزه علمیه قم شدند و قریب 5 سال از دروس علما و بزرگانی چونی ایت الله العظمی بروجردی و دیگر ایات عظام رضوان الله تعالی علیهم بهره ها بردند.


 هجرت در جوانی


    معظم له برای اشنایی با نظرات و افکار اساتید بزرگ یکی از حوزه های عظیم شیعه در سال 1369 ئارد حوزه علمیه نجف اشرف شد. در انجا در دروس اساتید عالی مقام و بزرگی چون ایات عظام حکیم و خویی و سید عبد الهادی شیرازی و دیگر اساتید قدس اسرارهم شرکت جستند.

معظم له در سن 24 سالگی موفق به اخذ درجه اجتهاد مطلق ازدو تن از علمای بزرگ نج نائل شدند.

 

 

 

 رجعتی پس از هجرت

 

      معظم له در شعبان سال 1330 هجری شمسی به ایران بازگشت و در شهر مقدس قم که ان روز مشتاق رجال علمی بود ماوا گزید و در جمعی که باید بعدا اثری بس عظیم به وجود اوردند  وارد شدند.


 حوزه ای دیگر در سی دیگر

    معظم له بعد از بازگشت به ایران به تدریس سطوح عالی و سپس خارج ((اصول)) و فقه پرداختند.

 و قریب 55 سال است که حوزه گرم درس خارج ایشان مورد استقبال طلاب و فضلاست. بسیاری از متب مهم فقهی را تدریس کرده و به رشته تحریر در اوردند. در حال حاضر حوزه درس خارج ایشان یکی از پرجمعیت ترین دروس حوزه های علمیه شیعه است و قریب به دو هزار نفر ازطلاب و فضلای عالیقدر از محضر ایشان استفاده میکنند . ایشان در اغاز دوران جوانی به تالیف کتاب در رشته های مختلف عقاید و معارف اسلامی و ماله ولاینتو سپس تفسیر و اصول و فقه پرداختند و یکی از مولفان بزرگ جهان اسلام محسوب میشوند.

 

 

 

 

 حیات سیاسی

       معظم  له در انقلاب اسلامی حضور فعال داشتند و به همین دلیل چندین بار به زندان های طاغوتافتادند و به شهر های (( چابهار)) و (( انارک)) و (( مهاباد)) تبعید شدند. ایشان در تدوین قانون اساسی_ که مادر قوانین است و امروزه هیچ قانونی مغایر با ان تصویب نمیشود - نقش موثری داشتند.


 

 


   خدمات ارزنده معظم له

 

   در زمان طاغوت احساس میشد حوزه علمیه قم به یک نشریه اسلامی نیاز دارد تا با نشریه های باطل و گمراه کننده طاغوت مبازه کند. معظم له با همکاری جمعی از دانشمندان و علما باری انتشار نشریه ماهانه به نام (( مکتب اسلام)) با کمک بزرگان حوزه همکاری کردند. این نشریه در جهان تشیع بی سابقه بود  و شاید از نظر وسعت انتشار در میان مجلات علمی دینی در تمام جهان اسلام جز درجه اول ها بود.

 

 تالیفات و اثار


       از معظم له 132 جلد کتاب منتشر شده که برخی از ان ها بیش از سی بار تجدید چاپ شده.  و بعضی از ان ها به بیش از ده زبان زنده دنیا ترجمه و در کشور های دنیا منتشر شده است که برخی از ان ها عبارتند از


- ترجمه شیوا و روان قران مجید

- 28 تا تفسیر نمونه ( فارسی- عربی - اردو -  انگیلیسی و ترکی)

- ترجمه تفسیر شریف المیزان علامه محمد حسین طباطبایی رضوان الله تعالی علیه

- فیلسوف نماها

- جلوه حق

- مدیریت و فرماندهی در اسلام

- تفسیر موضوعی پیام قران ( عربی و فارسی)

- زندگی در پرتو اخلاق

-زهرا برترین بانوی جهان

-معمای هستی

-انوار الفقهه (  کتاب البیع - ولایت فقیه و حکومت اسلامی-خمس و انفال - و........

- مساله انتظار

- مشکلات جنسی جوانان

- در جست و جوی خدا

- مهدی انقلابی بزرگ

و ده ها کتاب دیگر

  

                   حضرت ایت الله العظمی حاج شیخ ناصر مکارم شیرازی دامت برکاته


والسلام علیکم ورحمه الله ( نظر یادتون نره)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد